Gunde Svan åker Vasaloppet – med Preems tävlingsvinnare

Gunde Svan, en av världens främsta längdskidåkare genom tiderna, deltar den 4 mars i Vasaloppet – världens största långlopp på skidor. Gunde kommer att agera åkande coach till en av de tre vinnarna i Preems tävling för Vasaloppsdeltagare.

Johan Hallin, Robert Fälth, Ingrid Castillo och Gunde.

Det är få förunnat att få åka Vasaloppet tillsammans med Gunde Svan. I år blir det antingen Ingrid Castillo från Uppsala, Roberth Fälth från Vikmanshyttan i Dalarna eller Johan Hallin från Sandared utanför Borås som får möjlighet att åka Vasaloppets nio mil tillsammans med Gunde. De tre vann nämligen Preems tävling om personlig träning med Gunde inför Vasaloppet.

– Vi firar tioårsjubileum som huvudsponsor för Vasaloppet i år och ville bjuda åkarna på något alldeles extra. Tre Vasaloppsåkare får nu personlig coachning av Gunde inför Vasaloppet och en av dem kommer dessutom att få åka de nio milen från Sälen till Mora tillsammans med Gunde, säger Ulrica Bååthe, chef marknadskommunikation på Preem.

– Jag har sagt att jag kommer att åka med den som har visat störst vilja och potential att förbättra sig och verkligen går in för det här. Efter att ha sett dessa åkare i träning nu i januari, på första träningslägret, kan jag inte skilja dem åt – alla tre vill väldigt mycket. Vi får se hur de har skött träningen på hemmaplan till nästa träningscamp i februari och om de har övat på de uppgifter de fått med sig hem, säger Gunde Svan.

Hur är det då att åka ett Vasalopp med Gunde Svan i hasorna?
– Det är inte så många som har gjort det, men det är förhoppningsvis en bra resa. Det ska jag i alla fall försöka se till att det blir. Jag tror inte att de behöver vara rädda för att jag är allt för mycket slavdrivare, utan jag kommer att försöka anpassa min coachning utefter vad de kan prestera, säger Gunde Svan.

Träningen med Gunde presenteras i en serie filmer på Preems hemsida www.preem.se/vasaloppet och i Facebookgruppen ”Team Preem - för alla som älskar Vasaloppet”. Det första avsnittet publiceras den 24 januari.

– I filmerna får vi följa hur det går för Ingrid, Roberth och Johan, samtidigt som det är ett sätt för fler skidåkare att få ta del av Gundes tips och övningar, säger Ulrica Bååthe, chef marknadskommunikation på Preem.

Preems presstelefon, 070 450 10 01
Ulrica Bååthe, chef marknadskommunikation Preem, 070 543 17 61
Niclas Brantingson, presschef Preem, 070 362 03 99, niclas.brantingson@preem.se

Preem är Sveriges största drivmedelsbolag. Vår vision är att leda omvandlingen mot ett hållbart samhälle. Preems två raffinaderier räknas till de mest moderna och miljöanpassade i Europa med en raffineringskapacitet på över 18 miljoner kubikmeter råolja per år. Vår verksamhet omfattar produktion, försäljning, distribution samt trading och varuförsörjning. Vi förädlar och säljer bensin, diesel, eldningsoljor och förnybara drivmedel till företag och privatpersoner i Sverige. Drygt 2/3 av produktionen exporteras. Vi har också ett rikstäckande servicenät med 570 tankställen för privat- och yrkestrafik. Vi har ett återförsäljarnät som erbjuder direktleveranser. Sedan 2016 finns Preem även i Norge. Preem AB har drygt 1 400 anställda varav 950 arbetar vid raffinaderierna. För helåret 2016 var Preems omsättning 56 miljarder SEK.

Citat

Gunde Svan