Invigning av Coops första obemannade butik i Sverige

Idag öppnar Coops första obemannade butik i Sverige, Coop Mini, vid Preems station på Sätrahöjden i Gävle.

Butiken är mycket efterlängtad och det är glädjande att vi nu kan erbjuda Sätrabor, med flera, en innovativ butik som är öppen dygnet runt.

- Vi arbetar löpande med att utveckla kundanpassa vårt koncept och våra marknadsplatser. Denna lösning kommer att ge ett stort mervärde eftersom kunderna kan kombinera tankning med en dygnet-runt-öppen Coop Mini i anslutning till stationen, säger Marie Bjurling Larsson, chef Koncept & Kategori på Preem.

Obemannade butiker är ett sätt för Coop att öka tillgängligheten för kunderna på fler platser med generösa öppettider, i stadsdelar utan Coop-butik och påmindre orter. Detta sker i samarbete mellan Coop Mitt och Preem.

- Vi är mycket stolta och förväntansfulla nu när det äntligen är dags för invigning av vår allra första obemannade butik i Sverige. Med Coop Mini erbjuder vi våra kunder en dygnet-runt-öppen butik med ett brett sortiment där kunden enkelt kan göra sina inköp i sin mobil, med hjälp av vår nya betalningsapplikation Scan & Pay, säger Meta Persdotter, Vd Coop Mitt.

Butiken är en del av ett 1-årigt pilotprojekt som syftar till att möta kundernas efterfrågan om att handla mer effektivt och i sin närhet. Allt handlar om att kunna göra det enklare och mer tillgängligt för konsumenten att med hjälp av den digitala utvecklingen erbjuda en ny typ av shoppinglösning.

Kunderna använder sig av Coops egenutvecklade betalningsapp Scan & Pay för att öppna butiken, handla och betala för sina varor. Scan & Pay finns att ladda ned där man vanligen laddar ned mobilappar.

Coop Mitt är en detaljhandelsdrivande konsumentförening som ägs av 241 000 medlemmar. Föreningen har 65 butiker i Gästrikland, Hälsingland, Dalarna, Västmanland och Uppland. Ca 1 400 medarbetare säljer varor för 3,0 miljarder kronor.

Preems pressavdelning, 070-450 10 01, press@preem.se

Lena Säfström, Kommunikationsansvarig, Coop Mitt