Miljötillstånd för utbyggnad och intag av förnybara råvaror

Mark- och miljödomstolen beviljar Preem miljötillstånd för utbyggnad av raffinaderiet i Lysekil. Tillståndet omfattar också att anläggningen kan ta in förnybara råvaror framöver.

– Miljötillståndet är en av flera viktiga pusselbitar som måste på plats för utbyggnaden och en eventuell ny anläggning för att uppgradera högsvavlig tjockolja till svavelfria drivmedel, säger raffinaderichef Peter Abrahamsson.

Tillståndet ger också ramvillkor som Preem ska leva upp till utifrån de högt ställda kraven Mark- och miljödomstolen har på företaget.

– Vi kommer nu att gå igenom och analysera dokumentet för att se vad det innebär för vår verksamhet i Lysekil, säger Peter Abrahamsson.

Ladda ner beslut om miljötillstånd (pdf):

Peter Abrahamsson, raffinaderichef Preem, 070 450 20 88
Preems presstelefon, 070 450 10 01, press@preem.se

Preem är Sveriges största drivmedelsbolag. Vår vision är att leda omvandlingen mot ett hållbart samhälle. Preems två raffinaderier räknas till de mest moderna och miljöanpassade i Europa med en raffineringskapacitet på över 18 miljoner kubikmeter råolja per år. Vår verksamhet omfattar produktion, försäljning, distribution samt trading och varuförsörjning. Vi förädlar och säljer bensin, diesel, eldningsoljor och förnybara drivmedel till företag och privatpersoner i Sverige och Norge. Drygt 2/3 av produktionen exporteras. Vi har också ett rikstäckande servicenät med 570 tankställen för privat- och yrkestrafik. Preem AB har drygt 1 400 anställda varav 950 arbetar vid raffinaderierna. För helåret 2017 var Preems omsättning 69 miljarder SEK.