Ny unik kameralösning ökar tryggheten på Preems stationer

Som ett ytterligare steg att öka tryggheten och förbättra säkerheten på stationerna är Preem först i branschen med att installera en ny integrerad kameraövervakningslösning med säker uppkoppling från Tosibox.

– Med hjälp av Tosiboxlösningen kan vi enkelt och smidigt ansluta oss till stationerna och säkerställa uppkopplingen i realtid. Med de nya kamerorna och uppkopplingstekniken blir insatsen effektivare vid kritiska händelser, som till exempel rån, stölder och drivmedelspill, och gör det möjligt att larma polisen snabbare för ingripande om något brottsligt sker, säger Christer Norberg, säkerhetschef marknad på Preem.

De nya kamerorna ger högsta bildkvalitet med full HD vilket ger detaljerade bilder som kommer till stor nytta vid olika händelser. Genom Tosibox går det även att säkerställa att all överföring av bildmaterial sker via hög kryptering.

– Vi arbetar sedan flera år systematiskt med att öka säkerheten för våra kunder och vår personal på stationerna genom en kombination av utbildning och modern teknisk utrustning. Med vår nya unika kameralösning öppnas det för nya möjligheter i säkerhetsarbetet, bland annat kommer vi att koppla ihop kamerorna med våra cisternlarm och därigenom kan vi inte bara upptäcka brott direkt utan även säkra bevis, säger Christer Norberg.

Leverantör av systemet är Teletec. Hittills har Preem köpt in kameralösningen till 13 stationer och räknar med att ytterligare 40 stationer ska få tillgång till lösningen innan årets slut.

– Vi är mycket stolta över den lösning som vi har tagit fram tillsammans med Preem och vår partner CERTEGO (f.d. Swesafe AB). Hela lösningen bygger på en nyckelfärdig funktion som innehåller kameror, videolagring och säker uppkoppling som ska vara applicerbar på Preems samtliga stationer. Vi ser stora fördelar att förse kunden med en komplett lösning där vi tar ett helhetsgrepp om produkt och funktionsansvar, säger John Väyrynen COO på Teletec Connect.

För mer information kontakta gärna:
Christer Norberg, säkerhetschef marknad, tel: 010-450 14 72, e-post: christer.norberg@preem.se
Tove Grönkvist, pressansvarig, mobil: 070-450 10 01, e-post: tove.gronkvist@preem.se

Preem är Sveriges största drivmedelsbolag med en raffineringskapacitet på över 18 miljoner kubikmeter råolja per år. Preems två raffinaderier räknas till de mest moderna och miljöanpassade i Europa. Preems verksamhet omfattar produktion, försäljning, distribution samt trading och varuförsörjning. Preem förädlar och säljer bensin, diesel, eldningsoljor och förnybara drivmedel till företag och privatpersoner i Sverige. Drygt 2/3 av produktionen exporteras. Preem har ett rikstäckande servicenät med cirka 570 tankställen för privat- och yrkestrafik. Preem AB har drygt 1 200 anställda varav 900 arbetar vid raffinaderierna. Tillsammans med personal hos återförsäljare och partners är vi över 3 000 medarbetare som möter kunderna under Preems varumärke. För helåret 2014 var Preems omsättning 94 miljarder SEK. Läs mer på www.preem.se

Citat

– Med hjälp av Tosiboxlösningen kan vi enkelt och smidigt ansluta oss till stationerna och säkerställa uppkopplingen i realtid. Med de nya kamerorna och uppkopplingstekniken blir insatsen effektivare vid kritiska händelser, som till exempel rån, stölder och drivmedelspill, och gör det möjligt att larma polisen snabbare för ingripande om något brottsligt sker.
Christer Norberg, säkerhetschef marknad
Vi är mycket stolta över den lösning som vi har tagit fram tillsammans med Preem och vår partner CERTEGO (f.d. Swesafe AB). Hela lösningen bygger på en nyckelfärdig funktion som innehåller kameror, videolagring och säker uppkoppling som ska vara applicerbar på Preems samtliga stationer. Vi ser stora fördelar att förse kunden med en komplett lösning där vi tar ett helhetsgrepp om produkt och funktionsansvar.
John Väyrynen COO på Teletec Connect