Nykvarns nya logistikpunkt förstärks med Preems stationsetablering

Igår togs första spadtaget för Preems nya drivmedelsstation vid logistikpunkten Stockholm Syd/Mörby industriområde i Nykvarns kommun. Med den nya anläggningen, som vänder sig till såväl privatbilister som yrkestrafik, ökar attraktionskraften och underlättar en fortsatt utveckling av området.

På plats för det gemensamma spadtaget var kommunstyrelsens ordförande Bob Wållberg, Bygg-Fasts VD Peter Bellevik samt Preems marknadsdirektör Andreas Viefhaus.

- Den direkta anslutningen till E20 och närheten till skärningspunkten mellan E20 och E4 samt Svealandsbanan med snabbtåg till Stockholm, gör att Mörby industriområde lämpar sig mycket väl som en knutpunkt för företag med inriktning på logistik, säger Bob Wållberg, kommunstyrelsens ordförande i Nykvarn.

- Stationen i Nykvarn blir en av våra fem nya bemannade stationer i Mälardalsområdet under 2013. Vi ser Nykvarn som en viktig del i Preems nysatsning i detta område, säger Andreas Viefhaus, marknadsdirektör på Preem.

Förutom drivmedel med högt innehåll av förnybara råvaror, så som ACP Evolution Diesel och E85 kommer det även att finnas en Renofin biltvätt som har en egen reningsanläggning där 80 % av tvättvattnet återanvänds. Den bemannade butiken kommer att erbjuda drive-in för försäljning av mat och dryck av Preems freshfoodkoncept och erkänt goda kaffe.

Det nya området Stockholm Syd/Mörby ska rymma plats för logistik, men även verksamheter inom industri, kontor och andra delar inom näringslivet kan bli aktuella för inflyttning. Flera kända företag har redan etablerat sig i området.

Drivmedelsanläggningen ligger i anslutning till trafikplats Nykvarn, dvs. avfarten E20 och väg 509 mot Järna. Fastighetsutvecklare är Bygg-Fast som står för fastighetsägande, projektering och byggnation av stationen.

- Vår ambition med markförvärvet är att kunna vara delaktig i Nykvarns utveckling i Mörby industriområde. Att starta projektet med Preem känns mycket positivt och möjliggör en fortsatt utveckling av området med flera andra verksamheter i Mörby och Nykvarns kommun, säger Peter Bellevik, Bygg-Fasts VD.

Planerat startdatum är i december 2013.

För mer information:

Thomas Ögren, Presschef, mobil 070-450 10 01, epost thomas.ogren@preem.se

Preem är Sveriges största drivmedelsbolag med en raffineringskapacitet på över 18 miljoner kubikmeter råolja per år. Preems två raffinaderier räknas till de mest moderna och miljöanpassade i Europa. Preems verksamhet omfattar produktion, försäljning, distribution samt trading och varuförsörjning. Preem förädlar och säljer bensin, diesel, eldningsoljor och förnybara drivmedel till företag och privatpersoner i Sverige. Drygt 2/3 av produktionen exporteras. Preem har ett rikstäckande servicenät med över 600 tankställen för privat- och yrkestrafik. Preem AB har drygt 1 200 anställda varav 900 arbetar vid raffinaderierna.Tillsammans med personal hos återförsäljare och partners är vi över 3 000 medarbetare som möter kunderna under Preems varumärke. För helåret 2012 var Preems omsättning 115 miljarder SEK. Läs mer på www.preem.se

Stationen i Nykvarn blir en av våra fem nya bemannade stationer i Mälardalsområdet under 2013. Vi ser Nykvarn som en viktig del i Preems nysatsning i detta område.
Andreas Viefhaus, marknadsdirektör Preem