Preem är Sveriges grönaste varumärke

Preem är Sveriges grönaste varumärke i kategorin drivmedel. Det visar den senaste undersökningen från Differ där svenska folket sagt sitt. Det är andra året i rad som Preem intar förstaplatsen.

Sveriges grönaste varumärke är en återkommande undersökning där svenska folket fritt ange vilka varumärken som de anser vara mest hållbara.

– Det här visar att konsumenter uppskattar Preems satsningar på förnybara drivmedel som produceras här i Sverige. Enligt undersökningen väljer 31 procent av kunderna aktivt bort varumärken inom drivmedelssektorn som inte anses vara hållbara, säger Ulrica Bååthe, Varumärkeschef på Preem.

I årets undersökning framkommer att 81 procent av konsumenterna ofta eller alltid gör hållbara val.

– Hållbarhet är fortfarande centralt för många svenska konsumenter och en stor andel väljer bort varumärken som inte upplevs hållbara. Dock utmärker sig vissa varumärken som exempelvis Preem, som vinner i sin bransch för andra året i rad trots att samtliga konkurrenter också förbättrat sitt resultat, säger Fredrik Berggren på strategikonsultbolaget Differ, som genomfört undersökningen.

Undersökningen Sveriges grönaste varumärke har besvarats av över 1 000 respondenter i åldrarna 15-74 år. Respondenterna får besvara frågor kring miljö och hållbarhet och ge sin syn på varumärken i 13 olika branscher. Det är trettonde gången som undersökningen genomförs.

Preems pressjour
press@preem.se

PREEM är Sveriges största drivmedelsbolag. Vår vision är att leda omvandlingen mot ett hållbart samhälle. Senast år 2030 ska Preem producera 5 miljoner kubikmeter förnybara drivmedel, och senast 2035 ska vi vara klimatneutrala i hela värdekedjan. Preems raffinaderier räknas till de mest moderna och miljöanpassade i Europa med en raffineringskapacitet på över 18 miljoner kubikmeter per år. Vår verksamhet omfattar produktion, försäljning, distribution samt trading och varuförsörjning. Vi förädlar och säljer drivmedel, eldnings- och smörjolja samt andra produkter till företag och privatpersoner. Vi har ett rikstäckande servicenät med drygt 520 tankställen för privat- och yrkestrafik. Preem AB har drygt 1 400 anställda varav cirka 1 100 arbetar vid raffinaderierna. För helåret 2020 var Preems omsättning 68,2 miljarder SEK.