Preem blir huvudpartner till Female Engineer Network

Sveriges största drivmedelsbolag Preem blir huvudpartner till Sveriges ledande ingenjörsnätverk för kvinnor Female Engineer Network (FEN). Målet med samarbetet är att tillsammans skapa nya arenor för nätverkande och samskapande, bidra till kompetensutbyte och främja ett mer jämställt näringsliv. Det här är första gången som FEN tecknar ett huvudpartnerskap.

Sedan starten 2015 har FEN arbetat aktivt för att stärka kvinnor i tekniksverige och verkat för jämställdhet och mångfald inom näringslivet. För att fortsätta utveckla sitt nätverk tar de nu ett betydelsefullt steg genom att välkomna Sveriges största drivmedelsbolag Preem som huvudpartner.

- Att vi nu har en stark partner i ryggen gör att vi kan ta större och snabbare steg i vårt arbete för ett rättvist och jämlikt näringsliv. Preem använder sin erfarenhet och sin kunskap för att för att fasa ut fossila drivmedel i förmån för förnybara sådana och förmodas ha stor impact i Sveriges gröna omställning. Vi följer deras resa med spänning, säger Linus Persson, Ny Teknik (som driver FEN).

På Preem genomförs just nu den största omställningsresan i bolagets historia där målet är en klimatneutral värdekedja till år 2035. För att förverkliga sina planer och bidra till ett hållbart samhälle är de högst beroende av ingenjörskompetens. Preem arbetar aktivt för att öka mångfalden inom bolaget och har tydliga mål för att uppnå en jämnare könsfördelning.

- På Preem är vi övertygade om att mångfald och jämställdhet ökar kreativitet, utveckling och välmående på arbetsplatsen. Vår förhoppning är att vi i samarbetet med FEN kan belysa dessa frågor och tillsammans förändra både vår bransch, men även inspirera näringslivet i stort, säger Ylva Nyberg, chef för kommunikation och HR på Preem, om det nya samarbetet.

Samarbetet innebär att Preem och FEN kommer arrangera fysiska träffar för nätverket, tillsammans genomföra aktiviteter under Ingenjörsdagen den 28 november samt en rad digitala aktiviteter.

Sveriges första kvinnliga ingenjör Vera Sandberg tog examen från Chalmers 1917. Då var hon ensam kvinna bland 500 studenter och har sedan dess inspirerat många kvinnor att vilja bli ingenjörer. 2023 var 35,4 % av de utexaminerade civilingenjörerna kvinnor och den siffran behöver öka för att vi ska klara alla de utmaningar samhället står inför.

Preems pressjour
press@preem.se

Nätverket Female Engineer Network (FEN) är en medlemsorganisation för dig som är ingenjör och identifierar dig som kvinna. FEN arbetar för att stärka kvinnor i Tekniksverige och verkar för jämställdhet och mångfald i näringslivet. Sedan 2023 drivs och ägs FEN av Ny Teknik.

PREEM är Sveriges största drivmedelsbolag. Vår vision är att leda omvandlingen mot ett hållbart samhälle. Senast 2035 ska Preem producera 5 miljoner kubikmeter förnybara drivmedel och vara klimatneutrala i hela värdekedjan. Preems raffinaderier räknas till de mest moderna och miljöanpassade i Europa med en raffineringskapacitet på över 18 miljoner kubikmeter per år. Vi förädlar och säljer drivmedel, eldnings- och smörjolja samt andra produkter till företag och privatpersoner. Vi har ett rikstäckande servicenät med drygt 520 tankställen för privat- och yrkestrafik. Preem AB har cirka1 500 anställda varav 1 100 arbetar vid raffinaderierna. För helåret 2023 var Preems omsättning 138 miljarder SEK.