Preem förlänger samarbetet med Daniel Tynell

​Preem förlänger samarbetet med tidigare Vasaloppsvinnaren Daniel Tynell inför Vasaloppet 2011.

- Vi sponsrar normalt inte enskilda personer men Daniel är en speciell person i ett mycket speciellt evenemang. Vasaloppet är ju världens finaste skidtävling alla kategorier och Daniel Tynell är en segerkandidat vi tror extra mycket på, säger Marie Bark, Chef Marknadskommunikation Preem.

Daniel blev tvåa i senaste Vasaloppet 2010 men han har vunnit vid tre tidigare tillfällen (2002, 2006, 2009). I sju av tio starter har han varit bland de 7 bästa vid målet i Mora.

Bildtext: Daniel Tynell, med startnr 1 inför Vasaloppet 2010 (Daniel blev tvåa i loppet)

- Stödet från Preem känns dubbelt bra. Dels att det ger mig ökade möjligheter att träna och förbereda mig på bästa sätt inför kommande Vasalopp. Men även för mitt eget miljöengagemang känns det utmärkt då Preem är det företag som jag upplever satsar mest på att utveckla mer miljöanpassade bränslen för alla oss som färdas till och från Mora under vasaloppsveckan, säger Daniel Tynell.

Marie Bark, Chef Marknadskommunikation, 070 – 450 13 03

Thomas Ögren, Presschef, 070 – 450 10 01

Företagsfakta (avser helår 2009)

PREEM AB (publ) är Sveriges största drivmedelsföretag och svarar för 80 procent av den svenska raffinaderikapaciteten och 30 procent av den nordiska. Totalt är vår raffinaderikapacitet över 18 miljoner kubikmeter råolja. Preemraff Lysekil och Preemraff Göteborg ligger i framkant när det gäller framställning av miljöanpassade petroleumprodukter. Över 2/3 av vår produktion exporteras till ett värde av drygt 38 miljarder kronor. Preem har ett rikstäckande servicenät med över 400 Preemstationer och 215 TruckStops/tankställen för tung trafik. Preem AB har drygt 1300 anställda varav 900 arbetar vid raffinaderierna. Tillsammans med personal hos återförsäljare och partners är vi ca 3400 medarbetare som möter kunderna under Preems varumärke. Preems omsättning var 73,6 miljarder kronor under 2009. Mer information finns på vår webbsida www.preem.se