Preem i internationellt samarbete om att fånga in och lagra koldioxid

Preem har tillsammans med sex andra europeiska företag undertecknat en avsiktsförklaring om att gå med i projektet Northern Lights och förbinda sig att utveckla teknik för infångning och lagring av koldioxid.

Preems vd Petter Holland skrev i torsdags under en avsiktsförklaring om att utveckla teknik inom CCS, Carbon Capture and Storage. Undertecknandet skedde som en del av konferensen European High Level Conference on Carbon Capture and Storage i Oslo i närvaro av bland annat EU-kommissionären för Klimatåtgärder och Energi Miguel Arias Canete, Norges klimatminister Ola Elvestuen, samt en rad europeiska klimatpolitiker och internationella miljöorganisationer.

– Preems vision är att leda omvandlingen mot ett hållbart samhälle. Vi har under många år bidragit till att öka volymerna av förnybara drivmedel på den svenska marknaden, bland annat genom ökad produktion av vår Svanenmärkta Evolution diesel. Nu har tiden kommit för att ta ytterligare steg i produktionsledet och där ser vi att CCS-tekniken har stor potential, säger Petter Holland, vd f
ör Preem.

Carbon Capture
and Storage är en välbeprövad teknik för att fånga in koldioxiden i processanläggningar innan den släpps ut i atmosfären, omvandla koldioxiden till vätska och därefter pumpa ner den för lagring långt under markytan. Det höga trycket där nere under täta geologiska formationer gör att den behåller sin flytande form och inte letar sig upp ovanför jordskorpan igen.

Northern Lights är ett samarbetsprojekt mellan Equinor, Shell och Total som utvecklar teknologin och transportkedjan för att lagra koldioxid i berggrunden under Nordsjön. Samtliga sju europeiska bolag som nu har skrivit under avsiktsförklaringen förbinder sig bland annat att utvärdera sina lokala lösningar för att fånga in och leverera koldioxid till en depå på norska västkusten, från vilken koldioxiden ska pumpas via rörledning för lagring under havsbotten i djupa geologiska lager ute i Nordsjön.

Preem har jobbat med de här lösningarna i ett par års tid och är redan i gång med ett pilotprojekt som innebär att man bygger en testanläggning för att fånga in koldioxid från Preems vätgasanläggning vid raffinaderiet i Lysekil. Själva demonstrationsfasen startar i början på 2020 och ska pågå ett drygt halvår. Målet är att dessa tester ska ligga till grund för en fullskalig CCS-anläggning som kan vara i drift 2025.

– Preem ser - likt FN:s klimatpanel, EU:s 2050-strategi ”A clean planet for all” och Parisavtalet - koldioxidinfångning och lagring som en helt nödvändig åtgärd för att få ner de globala koldioxidutsläppen. Genom att kombinera CCS-teknik med vår ständigt ökande produktion av gröna förnybara drivmedel tar Preem en ledande roll för att inom ett par decennier bli världens första klimatneutrala raffinaderibolag,
säger Petter Holland, vd för Preem.

Preems presstelefon, 070-450 10 01, press@preem.se

PREEM är Sveriges största drivmedelsbolag. Vår vision är att leda omvandlingen mot ett hållbart samhälle. Preems två raffinaderier räknas till de mest moderna och miljöanpassade i Europa med en raffineringskapacitet på över 18 miljoner kubikmeter råolja per år. Vår verksamhet omfattar produktion, försäljning, distribution samt trading och varuförsörjning. Vi förädlar och säljer drivmedel, eldnings- och smörjolja samt andra produkter till företag och privatpersoner i Sverige och Norge. En övervägande del av vår produktion, närmare 80 procent, exporteras till den internationella marknaden, främst till nordvästra Europa. Vi har också ett rikstäckande servicenät med 570 tankställen för privat- och yrkestrafik. Preem AB har drygt 1 500 anställda varav 950 arbetar vid raffinaderierna. För helåret 2018 var Preems omsättning 92 miljarder SEK.