Preem inleder finskt samarbete för mer förnybara drivmedel

Preem ökar takten gällande framställning av hållbara råvaror och mer förnybara drivmedel. Nu inleder företaget ett samarbete med finska Fortum och Valmet för att uppgradera den pyrolysolja de kan framställa till förnybara drivmedel.

Samarbetet med finska energibolaget Fortum och massaindustriföretaget Valmet omfattar forskning och utveckling för framställning av drivmedel via den process för framställning av pyrolysolja som Fortum och Valmet utvecklat inom ett finskt forskningsprogram.

- För att klara det nationella målet i Sverige om 70 procent mindre koldioxidutsläpp inom transportsektorn till 2030 krävs en rad åtgärder. Idag finns inget biodrivmedel som ensamt kan lösa problemet. Därför är det viktigt att satsa på olika biodrivmedel där pyrolysoljan är en möjlighet, säger Mattias Backmark, chef för affärsutveckling på Preem.

Samarbetet med Fortum och Valmet är en del i Preems ambition att år 2030 tillverka 3 000 000 kbm förnybara drivmedel på raffinaderierna i Lysekil och Göteborg.

Under 2017 såldes cirka 9 000 000 kbm drivmedel totalt i Sverige, varav drygt 1 900 000 kbm motsvarades av biodrivmedel, enligt SPBI. Cirka 15 procent av allt biodrivmedel producerades i Sverige, resten importerades från andra länder.

Pyrolys är en process där ett ämne snabbt hettas upp till en hög temperatur så att det fasta materialet förångas och kan kondenseras ut till en vätska. Genom pyrolys kan grenar, rötter, toppar och sågspån omvandlas till en olja som det sedan kan raffineras till förnybar bensin och diesel.

Preems presstelefon, 070 450 10 01
Mattias Backmark, chef Affärsutveckling Preem, 073 633 61 80
Niclas Brantingson, presschef Preem, 070 362 03 99, niclas.brantingson@preem.se

Preem är Sveriges största drivmedelsbolag. Vår vision är att leda omvandlingen mot ett hållbart samhälle. Preems två raffinaderier räknas till de mest moderna och miljöanpassade i Europa med en raffineringskapacitet på över 18 miljoner kubikmeter råolja per år. Vår verksamhet omfattar produktion, försäljning, distribution samt trading och varuförsörjning. Vi förädlar och säljer bensin, diesel, eldningsoljor och förnybara drivmedel till företag och privatpersoner i Sverige och Norge. Drygt 2/3 av produktionen exporteras. Vi har också ett rikstäckande servicenät med 570 tankställen för privat- och yrkestrafik. Preem AB har drygt 1 400 anställda varav 950 arbetar vid raffinaderierna. För helåret 2017 var Preems omsättning 69 miljarder SEK.

Mattias Backmark, chef affärsutveckling Preem