Preem köper depå i Norrköping för mellanlagring av förnybara råvaror

Som ett led i Preems affärsstrategi att ställa om har Preem köpt en 120 000 m3 depå i Norrköping av Tekniska Verken i Linköping. Depån ska användas för storskalig mellanlagring av förnybara råvaror innan de tas till Preems raffinaderier för att raffineras till förnybara drivmedel.

- I och med Preems ambition att kraftigt öka produktionen av förnybara drivmedel ökar också behovet av förnybara råvaror. Depån i Norrköping blir en naturlig knytpunkt för att samla upp och mellanlagra dessa råvaror innan de kan fraktas till våra två raffinaderier, för att där processas till förnybara drivmedel, säger Andreas Hellborg, chef för Preems depåverksamhet på Preem.

Depån ligger mitt emellan två av Preems redan befintliga depåområden i Pamushamnen i Norrköping och ligger därför ypperligt placerad.

Förhoppningen är att depån ska vara fullt operativ till sommaren 2022. Depån kommer att lagra råtalldiesel från Preems delägda fabrik SunPine i Piteå, samt andra hållbara råvaror i form av oljor och fetter.

Preems pressjour
press@preem.se

PREEM är Sveriges största drivmedelsbolag. Vår vision är att leda omvandlingen mot ett hållbart samhälle. Senast år 2030 ska Preem producera 5 miljoner kubikmeter förnybara drivmedel, och senast 2035 ska vi vara klimatneutrala i hela värdekedjan. Preems raffinaderier räknas till de mest moderna och miljöanpassade i Europa med en raffineringskapacitet på över 18 miljoner kubikmeter per år. Vår verksamhet omfattar produktion, försäljning, distribution samt trading och varuförsörjning. Vi förädlar och säljer drivmedel, eldnings- och smörjolja samt andra produkter till företag och privatpersoner. Vi har ett rikstäckande servicenät med drygt 520 tankställen för privat- och yrkestrafik. Preem AB har drygt 1 400 anställda varav cirka 1 100 arbetar vid raffinaderierna. För helåret 2020 var Preems omsättning 68,2 miljarder SEK.