Preem lanserar YouTube-serie med Gunde Svan inför Vasaloppet

Preem fortsätter samarbetet med Gunde Svan och Vasaloppet. Inför Vasaloppets vintervecka lanserar företaget en YouTube-serie där skidlegendaren coachar fyra personer som tillsammans med honom ska delta i Stafettvasan den 1 mars 2019.

Team Preem med Gundes lag

I YouTube-serien, skapad av kommunikationsbyrån Spoon, får vi följa Gunde och hans lagmedlemmar som ska genomföra Stafettvasan tillsammans. Lagmedlemmarna är utsedda genom en tävling som Preem anordnade innan jul. Serien omfattar fyra avsnitt och kommer att publiceras på YouTube med start den 13 februari.

– Mitt jobb är att svetsa samman gänget till ett lag. Fokus ligger på att skapa lagandra och kämpaglöd inför den utmaning vi ska genomföra tillsammans. Självklart delar jag med mig av skidtips och åkteknik också, säger Gunde Svan.

Preem har varit huvudsponsor för Vasaloppet i 11 år. Med Gunde Svan som Preems ambassadör så var det en självklarhet att engagera honom även i sponsorskapet. Redan ifjol lanserade Preem en YouTube-serie med Gunde Svan som coach för tre Vasaloppsåkare, även då i samarbete med Spoon. Satsningen föll väl ut och resulterade i ett liknande upplägg i år:

– Gunde är en fantastisk inspiratör med en energi som smittar av sig. Med YouTube-serien Gundes stafettlag har vi hittat ett sätt att bredda vårt sponsorskap i digitala kanaler och skapa ett engagemang även utanför Vasaloppsspåren. Och det känns väldigt roligt att få bjuda vinnarna i Preems tävling på denna fantastiska upplevelse tillsammans med Gunde, säger Ulrica Bååthe, chef för Marknadskommunikation på Preem.

Preems digitala satsning innefattar även Facebook. Företaget står bland annat bakom världens största Facebookgrupp för Vasaloppsentusiaster, nämligen ”Team Preem - för alla som älskar Vasaloppet!”. Här kan intresserade diskutera träning, teknik och taktik. Eller varför inte hitta en resekamrat till Vasaloppsveckan, eller en träningskompis på hemmaplan.

Preem och Vasaloppet delar ett engagemang för hållbarhet. Under temat Skogen är full av energi har Preem laddat sitt sponsorskap med aktiviteter och upplevelser i och utanför skidspåret som bidragit till att öka kunskapen om Preems satsningar på förnybara drivmedel från skogen och stärkt den positiva attityden till företaget.

YouTube-serien, som består av fyra avsnitt à  tio minuter och börjar visas den 13 februari på www.preem.se/vasaloppet2019  Där kan man också läsa mer om Preem och Gundes stafettlag.

Idé och produktion: Spoon
Mediebyrå: Scream

Bakgrund: Preem följer upp fjolårets contentsuccé där Gunde i en filmserie gav tips kring skidåkning med en YouTube-serie inför årets Vasalopp.  Fjolårets filmserie bidrog till att Preem vann guld i den internationella contenttävlingen Pearl Awards inom kategorin ”Best use of social media”.

Ulrica Bååthe, chef marknadskommunikation Preem, +46 (0)70 543 17 61
Preems pressjour, +46 (0)70 450 10 01, press@preem.se

PREEM är Sveriges största drivmedelsbolag. Vår vision är att leda omvandlingen mot ett hållbart samhälle. Preems två raffinaderier räknas till de mest moderna och miljöanpassade i Europa med en raffineringskapacitet på över 18 miljoner kubikmeter råolja per år. Vår verksamhet omfattar produktion, försäljning, distribution samt trading och varuförsörjning. Vi förädlar och säljer drivmedel, eldnings- och smörjolja samt andra produkter till företag och privatpersoner i Sverige och Norge. En övervägande del av vår produktion, närmare 80 procent, exporteras till den internationella marknaden, främst till nordvästra Europa. Vi har också ett rikstäckande servicenät med 570 tankställen för privat- och yrkestrafik. Preem AB har drygt 1 500 anställda varav 950 arbetar vid raffinaderierna. För helåret 2017 var Preems omsättning 69 miljarder SEK.

Snabbfakta

Citat