Preem och Dagab tecknar nytt avtal

Preem har tecknat ett nytt ramavtal med Dagab (fd Axfood Närlivs) som huvudleverantör av dagligvaror. Preem har varit kund hos Axfoodkoncernen sedan 2009 och det nya avtalet innebär att samarbetet fortsätter i ytterligare två år.

Preembutik 2

– Med Dagabs inköpskraft, breda sortiment och effektiva och rikstäckande logistik får vi goda förutsättningar att skapa branschens bästa kundupplevelse, säger Mattias Astborn, chef Kategori & koncept på Preem.

– Vi på Dagab är väldigt glada och stolta över det fortsatta förtroendet från Preem. Vi vill, tillsammans med Preem, bidra till att skapa de bästa fortsättningarna framåt för Preems verksamhet, säger Oscar Sohlberg, affärsområdeschef på Dagab Inköp & Logistik AB.

Mattias Astborn, chef Kategori & koncept Preem, +46 (0)70 928 47 75
Preems pressjour, +46 (0)70 450 10 01, press@preem.se

PREEM är Sveriges största drivmedelsbolag. Vår vision är att leda omvandlingen mot ett hållbart samhälle. Preems två raffinaderier räknas till de mest moderna och miljöanpassade i Europa med en raffineringskapacitet på över 18 miljoner kubikmeter råolja per år. Vår verksamhet omfattar produktion, försäljning, distribution samt trading och varuförsörjning. Vi förädlar och säljer drivmedel, eldnings- och smörjolja samt andra produkter till företag och privatpersoner i Sverige och Norge. En övervägande del av vår produktion, närmare 80 procent, exporteras till den internationella marknaden, främst till nordvästra Europa. Vi har också ett rikstäckande servicenät med 570 tankställen för privat- och yrkestrafik. Preem AB har drygt 1 500 anställda varav 950 arbetar vid raffinaderierna. För helåret 2017 var Preems omsättning 69 miljarder SEK.

Snabbfakta

Citat