Preem skickar fältkaminer till Ukraina

Energibehovet i Ukraina är stort. För att hjälpa människorna i Ukraina att klara vintern har Preem byggt 32 fältkaminer som nu skickas ner till behövande i landet.

Den 1 februari gick den första transporten till Borås där de hämtas upp av organisationen Operation Aid för vidare färd till Ukraina. Thomas Melgaard är Gruppchef Verkstäder vid raffinaderiet i Lysekil och har lett arbetet tillsammans med frivilliga kollegor.

- Tillsammans har vi tillverkat 32 fältkaminer till Ukraina, packade på två pallar. Förrådet har också bidragit och skickar med 300 engångshandskar. Det har varit roligt att göra arbetet ihop det känns väldigt bra att vi på Preem kan bidra med detta, säger Thomas.

Idén kom från tidningen ATL som i december publicerade en konstruktionsritning på Väderstads-kaminen – en fältkamin som Väderstad tagit fram för att enkelt kunna tillverka och skicka kaminer till Ukraina. Artikeln uppmuntrade andra företag att använda ritningen för att själva producera fältkaminer till Ukraina.

Strax före jul prövade verkstaden på vårt raffinaderi i Lysekil att tillverka en kamin utifrån ritningarna. Produktionen skalades sedan upp. Moment planerades, material beställdes och arbetsstationer sattes upp.

- Vi har arbetat med detta mellan våra ordinarie arbetsuppgifter, men alla vill vara med och hjälpa till. Det har varit väldigt roligt att arbeta tillsammans med verkstadspersonal från flera delar av verksamheten. Vi har fått till lite av ett löpande band här, avslutar Thomas.

Preems pressjour
press@preem.se

PREEM är Sveriges största drivmedelsbolag. Vår vision är att leda omvandlingen mot ett hållbart samhälle. Senast 2035 ska Preem producera 5 miljoner kubikmeter förnybara drivmedel och vara klimatneutrala i hela värdekedjan. Preems raffinaderier räknas till de mest moderna och miljöanpassade i Europa med en raffineringskapacitet på över 18 miljoner kubikmeter per år. Vi förädlar och säljer drivmedel, eldnings- och smörjolja samt andra produkter till företag och privatpersoner. Vi har ett rikstäckande servicenät med drygt 520 tankställen för privat- och yrkestrafik. Preem AB har cirka1 500 anställda varav 1 100 arbetar vid raffinaderierna. För helåret 2021 var Preems omsättning 89,6 miljarder SEK.