Preem tar in nytt fartyg från Thun Tankers

Sjötransporterna är en viktig del av Preems verksamhet där företaget, tillsammans med sina leverantörer, hela tiden strävar efter att uppnå bättre effektivitet och miljöprestanda. Till sin växande flotta av långtidsbefraktat tonnage tar Preem nu in det nya fartyget Thun Reliance. Fartyget sjösattes fredagen den tredje mars i den tyska staden Leer och beräknas tas i drift i Göteborg under juli månad.

- Vi är stolta och nöjda att kunna addera Thun Reliance till vår flotta och är övertygade om att fartyget med sina förbättringar vad gäller lastkapacitet och bränsleförbrukning samt andra utsläppsreducerande åtgärder väl kommer passa Preems och våra kunders högt ställda krav och bidra till omvandlingen mot ett hållbart samhälle säger Daniel Berndolf, chef för shippingavdelningen på Preem.

Preems sjötransporter tillämpar ”just in time”, vilket innebär att fartygen optimerar och justerar farten för att minimera tiden för ankring vid raffinaderier och hamnar. Detta bidrar till lägre bränsleförbrukning, ökad säkerhet och minsta möjliga miljöpåverkan. Fartyget kommer frakta drivmedel och råvaror till och från Preems raffinaderier i Göteborg och Lysekil, samt trafikera Östersjön och Nordeuropa.

Thuns långa erfarenhet av att bygga högpresterande kvalitetsfartyg har använts i designprocessen av det nya fartyget Thun Reliance. Den innovativa designen har en adaptiv framdrivning för att minimera energiförbrukningen, är redo för anslutning till landbaserad el, har batteripack, den senaste skrovdesignen samt den senaste och mest resurseffektiva motorn. Det beställda fartyget är en del av Thun Tankers förnyelseprogram, noggrant skräddarsytt för att minska klimatavtrycken och möta kundernas framtida krav.

- Syftet med R-Klassen har varit att bygga de mest resurseffektiva produkttankers som finns tillgängliga för marknaden idag. Denna serie av fartyg är ett ytterligare steg i att utveckla vår branschledande klimatambition. Vi är övertygade om att Thun Reliance kommer bidra till att hjälpa Preem att växa sin verksamhet, samtidigt som fartyget kan hjälpa till att ytterligare reducera utsläppen i Preems leveranskedja, säger Joakim Lund, CCO på Thun Tankers.

Den tekniska driften av fartyget kommer att skötas av MF Shipping Group och byggdes av det nederländska varvet Ferus Smit.

Fakta om Thun Reliance

Total längd: 114,95 meter
Dödvikt: 7 999 ton
Bredd: 15,87 meter
Lastkapacitet: 9 500 kubikmeter
BRT: ca 4 830 mts
Isklass 1A (finsk/svensk)

Kontakt för intervju:
Thun Tanker
Joakim Lund, CCO, Thun Tankers BV
joakim.lund@thuntankers.com

Preems pressjour
press@preem.se

Om Thun Tankers

Thun Tankers är en del av Erik Thun Group, en hållbar svensk partner över generationer. Erik Thun etablerades i Lidköping år 1938 och ägs 86 år senare av samma familj. Koncernens kärnverksamhet är sjöfart. Vi är experter på regional och kustnära sjöfart med huvuddelen av verksamheten i Europa. Vår vision har alltid varit att vara bäst i klassen och branschledare genom att erbjuda säkra, hållbara och kostnadseffektiva transportlösningar som är oöverträffade genom innovativ design baserad på lång erfarenhet.

Om Preem

Preem är Sveriges största drivmedelsbolag. Vår vision är att leda omvandlingen mot ett hållbart samhälle. Senast 2035 ska Preem producera 5 miljoner kubikmeter förnybara drivmedel och vara klimatneutrala i hela värdekedjan. Preems raffinaderier räknas till de mest moderna och miljöanpassade i Europa med en raffineringskapacitet på över 18 miljoner kubikmeter per år. Vi förädlar och säljer drivmedel, eldnings- och smörjolja samt andra produkter till företag och privatpersoner. Vi har ett rikstäckande servicenät med drygt 520 tankställen för privat- och yrkestrafik. Preem AB har cirka1 500 anställda varav 1 100 arbetar vid raffinaderierna. För helåret 2023 var Preems omsättning 138 miljarder SEK.