Preem tecknar nya transportavtal

Preem tecknar transportavtal med Simeon och Eliassons Åkeri med start 30 december 2019.

Preem tecknar två nya transportavtal för Sverige där Simeon Groups svenska dotterbolag Petroleum Logistik Mittskandinavien AB och Eliassons Åkeri i Kristianstad AB är Preems nya tankbilstransportörer av drivmedel och eldningsoljor i Öster, Väster respektive i Söder.

Hållbara transporter är en viktig fråga för Preem, således har det varit viktigt att välja transportörer som aktivt arbetar med hälsa, miljö, säkerhet och kvalitet.

– Det känns väldigt bra att vi har lyckats upphandla och teckna avtal med två mycket bra transportörer som uppfyller samtliga våra krav, trots relativt ont om tid. Båda dessa transportörer har gedigen erfarenhet som kommer optimera logistiken för mer hållbara transporter för Preem, säger Kenneth Olsson, logistikchef på Preem.

Simeon kommer att ta över ansvaret för region Öster (Stockholm, Norrköping, Västerås och Gotland) samt region Väster (Göteborg och Karlstad). Eliassons Åkeri tar över ansvaret för region Söder (Halmstad, Helsingborg, Malmö, Karlshamn, Kalmar och Västervik).

Upphandlingen har genomförts i ett nära samarbete mellan Logistik och Inköp samt att Preem använt sig utav Q3 för validering av transportörer.

Kenneth Olsson, logistikchef Preem, 070 595 16 14, kenneth.olsson@preem.se
Preems presstelefon, 070-450 10 01, press@preem.se

PREEM är Sveriges största drivmedelsbolag. Vår vision är att leda omvandlingen mot ett hållbart samhälle. Preems två raffinaderier räknas till de mest moderna och miljöanpassade i Europa med en raffineringskapacitet på över 18 miljoner kubikmeter råolja per år. Vår verksamhet omfattar produktion, försäljning, distribution samt trading och varuförsörjning. Vi förädlar och säljer drivmedel, eldnings- och smörjolja samt andra produkter till företag och privatpersoner i Sverige och Norge. En övervägande del av vår produktion, närmare 80 procent, exporteras till den internationella marknaden, främst till nordvästra Europa. Vi har också ett rikstäckande servicenät med 570 tankställen för privat- och yrkestrafik. Preem AB har drygt 1 500 anställda varav 950 arbetar vid raffinaderierna. För helåret 2018 var Preems omsättning 92 miljarder SEK.