Preem utsett till branschens mest hållbara varumärke

Preem har återigen utsetts till drivmedelsbranschens mest hållbara varumärke, enligt beslutsfattare på Sveriges största bolag. Det visar 2018 års Sustainable Brand Index B2B – Nordens största studie om hållbarhet. Preem prisas för sin ambitiösa vision och omställning mot förnybara produkter.

Malin Hallin chef Hllbar utveckling och Katrina Thorling chef  Operational Excellence
Preems Malin Hallin, chef Hållbar utveckling, och Katarina Thorling, chef Operational Excellence, med diplomet om utmärkelsen. Foto: SB Insight.

– Vi är enormt stolta över att Preem, för andra året i rad, utses till branschens mest hållbara varumärke. Priset är ett kvitto på att vår omställning mot mer förnybara drivmedel ger avtryck, säger Malin Hallin, chef för Hållbar utveckling på Preem.

Preem uppmärksammas även för företagets stora satsningar på forskning och utveckling för att möjliggöra omställningen från fossilt till förnybart.

– Det är särskilt hedrande att uppmärksammas för just hållbarhet. Vårt hållbarhetsarbete är av högsta prioritet och genomsyrar vår värdekedja allt mer, som vi arbetar för att förbättra, varje dag, säger Malin Hallin.

Sustainable Brand Index B2B är Sveriges största studie inom hållbarhet och omfattar mer än 100 företag. Resultatet baseras på 1000 intervjuer och 5000 varumärkesbedömningar som genomfördes under perioden september till november 2018.

Priset delades ut av undersökningsföretagets SB Insights den 29 november i Stockholm.

Malin Hallin, chef Hållbar utveckling Preem, 073 633 61 96
Preems pressjour, 070 450 10 01, press@preem.se

Preem är Sveriges största drivmedelsbolag. Vår vision är att leda omvandlingen mot ett hållbart samhälle. Preems två raffinaderier räknas till de mest moderna och miljöanpassade i Europa med en raffineringskapacitet på över 18 miljoner kubikmeter råolja per år. Vår verksamhet omfattar produktion, försäljning, distribution samt trading och varuförsörjning. Vi förädlar och säljer bensin, diesel, eldningsoljor och förnybara drivmedel till företag och privatpersoner i Sverige och Norge. Drygt 2/3 av produktionen exporteras. Vi har också ett rikstäckande servicenät med 570 tankställen för privat- och yrkestrafik. Preem AB har drygt 1 400 anställda varav 950 arbetar vid raffinaderierna. För helåret 2017 var Preems omsättning 69 miljarder SEK.

Snabbfakta

Malin Hallin, chef för Hållbar utveckling