Preem välkomnar att regeringen prövar utbyggnad av Preemraff i Lysekil

Miljöministern har idag redogjort för att regeringen tar över ärendet kring Preems tillståndsansökan om att bygga ut Preems raffinaderi i Lysekil samt ta in förnybara råvaror från Mark- och miljööverdomstolen. Preem välkomnar beskedet och ser fram emot en fortsatt konstruktiv dialog.

Preemraff Lysekil Panorama

- För oss är det viktigt att den här frågan utreds noggrant - vi välkomnar därför beskedet från regeringen att de kommer att ta över ärendet och ser fram emot en konstruktiv dialog om detta. Vi tror starkt på den här satsningen som en del av vår vision om att leda omvandlingen till ett hållbart samhälle, säger Petter Holland, vd för Preem.

I den här typen av komplexa frågor är det extra viktigt att alla fakta kommer upp på bordet och i konstruktiv anda.

- Vår verksamhet är komplex och mångfacetterad och det här ger oss en möjlighet att kunna redogöra för hur det hela hänger ihop. Vår planerade utbyggnad är tänkt att användas i kombination med infångning och lagring av koldioxid, så kallad CCS (Carbon Capture and Storage), och andra åtgärder som bidrar till minskade utsläpp på sikt, säger Petter Holland, vd för Preem.

Preem ser den planerade utbyggnaden som ett viktigt steg för att snabba på omställningen från fossila till förnybara råvaror. Den nya anläggningen ska ta bort tjockolja med hög svavelhalt från marknaden och omvandla det till svavelfri bensin och diesel med lägre påverkan på miljön. Det betyder i sin tur att Preem kan leverera de miljöanpassade drivmedel som samhället efterfrågar. Den nya anläggningen kommer även att bli en viktig pusselbit i utfasningen av fossil råvara genom en stor flexibilitet att hantera olika råvaror, som till exempel rester från skogen.

Preems pressjour, +46 (0)70 450 10 01, press@preem.se

PREEM är Sveriges största drivmedelsbolag. Vår vision är att leda omvandlingen mot ett hållbart samhälle. Preems två raffinaderier räknas till de mest moderna och miljöanpassade i Europa med en raffineringskapacitet på över 18 miljoner kubikmeter råolja per år. Vår verksamhet omfattar produktion, försäljning, distribution samt trading och varuförsörjning. Vi förädlar och säljer drivmedel, eldnings- och smörjolja samt andra produkter till företag och privatpersoner i Sverige och Norge. En övervägande del av vår produktion, närmare 80 procent, exporteras till den internationella marknaden, främst till nordvästra Europa. Vi har också ett rikstäckande servicenät med 570 tankställen för privat- och yrkestrafik. Preem AB har drygt 1 500 anställda varav 950 arbetar vid raffinaderierna. För helåret 2018 var Preems omsättning 92 miljarder SEK.