Preemanläggning för ökad förnybar produktion invigd av Energiministern

Igår, onsdagen den 12 juni, invigde Energi- och digitaliseringsminister Anders Ygeman Preems nya anläggning för produktion av vätgas vid raffinaderiet i Göteborg, tillsammans med Preems vd Petter Holland. Investeringen uppgår till 635 Mkr, och kommer att öka produktionen av förnybara drivmedel.

Vätgas är en viktig komponent i tillverkningen av de förnybara drivmedel som idag produceras på Preems raffinaderi i Göteborg av bland annat tallolja, en restprodukt från den svenska skogen.

- Det här är en avgörande investering för att vi ska kunna fortsätta omställningen till ett hållbart samhälle, säger Preems vd Petter Holland. Bristen på vätgas har länge begränsat vår produktion av förnybara drivmedel. Nu kan vi växla upp produktionen av förnybart och ytterligare minska de fossila koldioxidutsläppen från våra drivmedel.

Med anläggningen på plats ökar Preem den förnybara produktionen till cirka 220 000 m3 årligen. Samtidigt skapas förutsättningar för att nå 320 000 m3 under 2020. Det långsiktiga målet är att producera 3 000 000 kubikmeter förnybara drivmedel till 2030.

-  Förnybara drivmedel är avgörande för att nå regeringens målsättning om 70 procent lägre utsläpp i transportsektorn till 2030. Det är mycket positivt att näringslivet investerar i nya anläggningar och produkter som kan bidra till att vi når målen, säger Energi- och digitaliseringsminister Anders Ygeman.

Den nya vätgasanläggningen har en kapacitet på 18 500 Nm3/tim och drivs med naturgas från Swedegas transmissionsnät i Göteborg.

Beslutet att bygga en vätgasanläggning togs i november 2016. Som mest har cirka 100 personer från olika entreprenörsföretag funnits på plats.

Preems pressjour, +46 (0)70 450 10 01, press@preem.se

PREEM är Sveriges största drivmedelsbolag. Vår vision är att leda omvandlingen mot ett hållbart samhälle. Preems två raffinaderier räknas till de mest moderna och miljöanpassade i Europa med en raffineringskapacitet på över 18 miljoner kubikmeter råolja per år. Vår verksamhet omfattar produktion, försäljning, distribution samt trading och varuförsörjning. Vi förädlar och säljer drivmedel, eldnings- och smörjolja samt andra produkter till företag och privatpersoner i Sverige och Norge. En övervägande del av vår produktion, närmare 80 procent, exporteras till den internationella marknaden, främst till nordvästra Europa. Vi har också ett rikstäckande servicenät med 570 tankställen för privat- och yrkestrafik. Preem AB har drygt 1 500 anställda varav 950 arbetar vid raffinaderierna. För helåret 2018 var Preems omsättning 92 miljarder SEK.