SAS och Preem positiva till flygbränsleutredningen

Idag presenteras flygbränsleutredningen. Utredningen föreslår en reduktionsplikt för flyget. Plikten syftar till att öka produktion inom Sverige och användningen av förnybara flygbränslen. Flygbolaget SAS och flygbränsletillverkaren Preem har redan ingått ett samarbete kring produktion av biobränsle för flyget och är positiva till utredningens förslag.

Utredning freslr reduktionsplikt fr frnybart flygbrnsle
Flygbränsleutredningen föreslår införande av en reduktionsplikt på en procent förnybart flygbränsle år 2021. Därefter ska kraven öka till 30 procent år 2030.

Utredningen föreslår att reduktionsplikten ska införas 2021. Kravet ska då vara en procent inblandning av förnybart flygbränsle. Därefter ökar kraven succesivt till 30 procent år 2030. Flygbolaget SAS och flygbränsletillverkaren Preem är positiva till utredningens förslag.

– SAS har en tydlig strategi om att långsiktigt reducera flygets utsläpp och har som målsättning att vara bland de ledande flygbolagen i omställningen. Det är även viktigt att vi fokuserar på de mest kostnadseffektiva åtgärderna för att minska flygets utsläpp. Det handlar om investeringar i energieffektiva flygplan, effektivare logistikflöden och att öka användningen av förnybara flygbränslen. Utredningens förslag om en branschomfattande reduktionsplikt, och incitament till ökad produktionskapacitet, kan potentiellt påskynda omställningen i hela flygbranschen, säger Lars Andersen Resare, hållbarhetschef på SAS.

– Transportsektorn ansvarar för en tredjedel av Sveriges totala växthusgasutsläpp. Genom att skapa styrmedel som driver mot ökad användning av förnybara drivmedel kan vi tillsammans minska transporternas klimatavtryck, tillägger Petter Holland, vd på Preem.

– Det är mycket glädjande att utredningen föreslår en reduktionsplikt för flyget. Det kommer att få reella effekter på flygets utsläpp. Preem ser fram emot att samarbeta med flygbranschen, inte minst SAS, för att utöka vår produktion av förnybar biojet, avslutar Petter Holland.

I juni 2018 tecknade SAS och Preem en avsiktsförklaring om att framställa förnybart flygbränsle, så kallat biojet. Avsiktsförklaringen innebär att SAS och Preem kommer att samarbeta för att gemensamt säkerställa tillverkning av biojet i samband med att Preems planerade kapacitetsutbyggnad av raffinaderiet i Göteborg projekteras. Preliminär uppstart för den nya anläggningen är första kvartalet 2024, och den totala produktionskapaciteten för biodrivmedel beräknas uppgå till över en miljon kubikmeter, varav en delmängd kan vara biojet till flyget.

Sören Eriksson, utvecklingsingenjör Preem, +46 (0)70 450 11 05
Preems pressjour, +46 (0)70 450 10 01, press@preem.se
Lars Andersen Resare, hållbarhetschef SAS, +46 (0)70 97 23 46
SAS presskontakt, +46 (0)8 797 29 44

PREEM är Sveriges största drivmedelsbolag. Vår vision är att leda omvandlingen mot ett hållbart samhälle. Preems två raffinaderier räknas till de mest moderna och miljöanpassade i Europa med en raffineringskapacitet på över 18 miljoner kubikmeter råolja per år. Vår verksamhet omfattar produktion, försäljning, distribution samt trading och varuförsörjning. Vi förädlar och säljer drivmedel, eldnings- och smörjolja samt andra produkter till företag och privatpersoner i Sverige och Norge. En övervägande del av vår produktion, närmare 80 procent, exporteras till den internationella marknaden, främst till nordvästra Europa. Vi har också ett rikstäckande servicenät med 570 tankställen för privat- och yrkestrafik. Preem AB har drygt 1 500 anställda varav 950 arbetar vid raffinaderierna. För helåret 2017 var Preems omsättning 69 miljarder SEK.

Snabbfakta

Petter Holland, vd på Preem