• Preem AB/

Sverige ledande i EU på biodrivmedel – Preems diesel på tallolja avgörande faktor

I en färsk rapport från Energimyndigheten ”Marknaderna för biodrivmedel 2014, tema: HVO” konstateras att Sverige är ledande inom EU på andel biodrivmedel. Den avgörande faktorn för att Sverige på tre år tagit tätpositionen var Preems introduktion av HVO-diesel på tallolja.

Det finns två typer av biodiesel på den svenska marknaden: FAME (fettsyrametylester) och HVO (hydrerad vegetabilisk olja). Fördelen med HVO är att den är uppbyggd på samma sätt som fossil diesel och därmed kan blandas i det fossila drivmedlet i betydligt högre andel än FAME.

Efter Preems banbrytande lansering av diesel på tallolja har HVO-dieselvolymerna baserat på olika råvaror vuxit snabbt.  Energimyndighetens rapport visar att av de olika HVO:erna, som nu finns på den svenska drivmedelsmarkanden, har talloljan i Preem Evolution Diesel bäst klimatprestanda. HVO från tallolja reducerar utsläppen med 89 procent jämfört med fossil råvara. Det kan till exempel jämföras med biogas från avfallsslam som reducerar utsläppen med 73 procent.

– Preems HVO är baserad på restprodukter från den svenska skogsindustrin. Det är en form av cirkulär ekonomi, där vi förädlar en restprodukt från en lokal basnäring till prima bränsle med goda klimategenskaper. I år har vi upptill 35 procent förnybart i den diesel som säljs på Preems stationer, vilket innebär att utsläppen från den befintliga fordonsflottan sänkts betydligt. Vi är redo att öka volymerna talloljebaserad diesel framöver och även investera i tillverkning av förnybar bensin, men det förutsätter ambitiösa och långsiktiga spelregler samt förutsägbarhet kring lagkrav och beskattning, säger Petter Holland, VD och koncernchef på Preem.

Länk till Energimyndighetens rapport

För mer information kontakta gärna:
Helene Samuelsson, kommunikationschef Preem, mobil: 070-450 12 22, e-post: helene.samuelsson@preem.se

Preem är Sveriges största drivmedelsbolag med en raffineringskapacitet på över 18 miljoner kubikmeter råolja per år. Preems två raffinaderier räknas till de mest moderna och miljöanpassade i Europa. Preems verksamhet omfattar produktion, försäljning, distribution samt trading och varuförsörjning. Preem förädlar och säljer bensin, diesel, eldningsoljor och förnybara drivmedel till företag och privatpersoner i Sverige. Drygt 2/3 av produktionen exporteras. Preem har ett rikstäckande servicenät med 570 tankställen för privat- och yrkestrafik. Preem AB har drygt 1 200 anställda varav 900 arbetar vid raffinaderierna. Tillsammans med personal hos återförsäljare och partners är vi över 3 000 medarbetare som möter kunderna under Preems varumärke. För helåret 2013 var Preems omsättning 89 miljarder SEK. Läs mer på www.preem.se

– Preems HVO är baserad på restprodukter från den svenska skogsindustrin. Det är en form av cirkulär ekonomi, där vi förädlar en restprodukt från en lokal basnäring till prima bränsle med goda klimategenskaper. I år har vi upptill 35 procent förnybart i den diesel som säljs på Preems stationer, vilket innebär att utsläppen från den befintliga fordonsflottan sänkts betydligt. Vi är redo att öka volymerna talloljebaserad diesel framöver och även investera i tillverkning av förnybar bensin, men det förutsätter ambitiösa och långsiktiga spelregler samt förutsägbarhet kring lagkrav och beskattning.
Petter Holland, VD och koncernchef Preem