Preopening hjälper Stadsmissionen

Under våren genomför konsultbolaget Preopening ett pro bono-projekt för Stadsmissionen. Uppdraget består av att utveckla Stadsmissionens restaurang i centrala Göteborg till en mer attraktiv verksamhet. Överskottet från restaurangen bidrar till organisationens sociala arbete.

Elisabeth Andras projektledare Gteborgs Stadmission Rebecca Kelborn enhetschef fr Gteborgs Stadsmissionens kk och matcentral och Karl Grafstrm koncept och verksamhetsutvecklare Preopening
Elisabeth Andréas, projektledare Göteborgs Stadsmission, Rebecca Kelborn, enhetschef Göteborgs Stadsmissions kök- och matcentral och Karl Grafström, Preopening.

Preopening är ett oberoende konsultbolag inom hotell, restaurang och mötesindustrin med uppdrag i hela landet. Nu använder företaget sin kunskap och erfarenhet till att utveckla Stadsmissionens restaurang på Drottninggatan 33 i centrala Göteborg i ett pro bono-projekt.

– Stadsmissionen är en fantastisk organisation som vi vill stödja, säger Karl Grafström som är koncept- och verksamhetsutvecklare på Preopening. Utsattheten i Göteborg är mycket påtaglig och Stadsmissionens engagemang behövs i staden. När vi fick frågan om att hjälpa till tvekade vi inte en sekund. Det här är något som vi kan och där vi kan göra stor nytta för att utveckla och hjälpa deras verksamhet framåt.

I uppdraget skapar Preopening initialt en projektram, ett mood board samt en verksamhetsbeskrivning. Syftet är bland annat att göra Stadsmissionens lokal synligare och mer tillgänglig för gästerna. Genom en bättre möbleringsplan ska det även bli enklare och roligare för personalen att genomföra sitt arbete.

Stadsmissionens restaurang är en så kallad no waste-restaurang med ca 80 sittplatser. Idag lagas 95 procent av maten av råvaror som Stadsmissionen får skänkt till sig. Livsmedel som annars hade slängts då de av någon anledning inte kan säljas. I resturangen bedrivs även arbetsträning för personer som behöver etablera sig på arbetsmarkanden.

– Genom projektet hoppas vi landa i ett koncept som vi kan ta med oss till fler av våra serveringar och restauranger i Göteborg, säger Elisabeth Andréas, projektledare på Göteborgs Stadsmission. Det känns väldigt tryggt att ha med sig proffs som Preopening som gjort det här många gånger tidigare. Vårt långsiktiga mål med verksamheten är att hjälpa människor hitta en väg ur sin utsatthet, in på arbetsmarknaden och till en trygg bostad och situation.

Utvecklingen av lokalen kommer att ske under våren utan att störa för mycket av driften. Den fullskaliga verksamheten beräknas vara klar efter sommaren.

Kontaktpersoner:
Karl Grafström, koncept- och verksamhetsutvecklare Preopening
Mail: grafstrom@preopening.se

Elisabeth Andréas, projektledare Stadsmissionen
Mail: elisabeth.andreas@stadsmissionen.org

Om Preopening
PreOpening är ett oberoende konsultbolag med uppdrag inom hotell-, restaurang- och mötesindustrin. Företaget säkerställer fastighetsägarens investering genom en lönsam operatör och ett framgångsrikt koncept. Tjänsterna består av koncept- och affärsutveckling, projektledning och projektering. PreOpening har 17 anställda i Göteborg och Stockholm och arbetar över hela Skandinavien.

Snabbfakta

– Stadsmissionen är en fantastisk organisation som vi vill stödja. Utsattheten i Göteborg är mycket påtaglig och Stadsmissionens engagemang behövs i staden. När vi fick frågan om att hjälpa till tvekade vi inte en sekund. Det här är något som vi kan och där vi kan göra stor nytta för att utveckla och hjälpa deras verksamhet framåt.
Karl Grafström som är koncept- och verksamhetsutvecklare på Preopening
– Genom projektet hoppas vi landa i ett koncept som vi kan ta med oss till fler av våra serveringar och restauranger i Göteborg. Det känns väldigt tryggt att ha med sig proffs som Preopening som gjort det här många gånger tidigare.
Elisabeth Andréas, projektledare på Göteborgs Stadsmission