Succé för Haymarket by Scandic kräver större kök

I mitten av maj 2016 öppnade hotellkedjan Scandic hotellet Haymarket i centrala Stockholm. Antalet besökare har överträffat alla förväntningar och nu behöver utrymmen optimeras för att ge plats åt ett större kök. Ombyggnationen projekteras och projektleds av företaget PreOpening, utan avbrott av den befintliga driften.

Intresset för det nyöppnade hotellet Haymarket by Scandic har slagit alla prognoser, vilket gör att kökskapaciteten nu behöver utökas rejält. Det sker genom omdisponera ytor i hotellet för att skapa mer plats åt ett större kök.

– Att Haymarket skulle bli en så populär mötesplats kunde vi inte drömma om, säger Lars Sandberg som är General Manager på Haymarket by Scandic. Det samlade intresset för restaurangen, baren, konfererande, festaktiviteter och mingel gör att den nuvarande storleken på köket begränsar oss. Att behöva genomföra en ombyggnation så tidigt efter en öppning är ett oväntat men positivt problem.

Konsultföretaget PreOpening ansvarar för ombyggnationen, från initiala investeringskalkyler till daglig projektledning.

– Att bygga kök är en utmaning i sig. Under pågående drift är det en uppgift som kräver stor erfarenhet och mycket planering tillsammans med verksamheten, säger Andreas Moene, vd på PreOpening. Det har krävts ett omfattande förarbete för att skapa en optimal lösning för Haymarket, både under byggtiden och när det nya köket tas i fullt bruk.

Ombyggnationen, som pågår från januari till mitten av april, gör det möjligt för Haymarket att bättre möta efterfrågan från både restaurang- och konferensgäster.

Andreas Moene, vd PreOpening
Mail: moene@preopening.se

Lars Sandberg, General Manager på Haymarket by Scandic
Mail: lars.sandberg@scandichotels.com

PreOpening är ett oberoende konsultbolag med uppdrag inom hotell-, restaurang- och mötesindustrin.Tjänsterna består av koncept- och affärsutveckling, projektledning, projektering, upphandling och inköp samt utveckling av pågående verksamhet. PreOpening har kontor i Göteborg och Stockholm och jobbar i hela Sverige.

– Att bygga kök är en utmaning i sig. Under pågående drift är det en uppgift som kräver stor erfarenhet och mycket planering tillsammans med verksamheten.
AndreasMoene, vd på PreOpening