Sveriges personalrestauranger går bakåt

Restaurangbranschen ökade med 6 miljarder under 2017 - men landets personalrestauranger går mot strömmen och minskar i omsättning. Den främsta anledningen är att arbetsgivare serverar omoderna och näringsfattiga luncher i eftersatta lokaler.

Förra året ökade restaurangbranschen med 4,9 procent enligt SCB vilket motsvarar över 6 miljarder kronor i värde. Samtidigt fortsatte personalrestauranger att minska sin omsättning, för 2017 med -3,4 procent. Enligt konsultbolaget Preopening beror minskningen på att för många företag inte tar ansvar för sina anställdas hälsa.

– Få företag inser att personalrestaurangerna är betydelsefulla för både de anställdas välbefinnande men även för hur bolaget uppfattas utåt. Våra matvanor är direkt kopplade till vår hälsa och minst lika viktiga som friskvård och träning. En trist matsal med onyttiga rätter sänder ut tydliga signaler om vilken syn företaget har på sin personal, säger Andreas Moene som är vd på Preopening.

Sedan 2015 har omsättningen för personalmatsalar sjunkit med 8,5 procent från 5,51 miljarder kronor till 5,04 miljarder per år. Det är den enda kategorin inom Sveriges totala restaurangförsäljning som minskat i omsättning de två senaste åren.

– Det största problemet är att företagen inte ger restauratörerna som driver personalmatsalarna tillräckligt bra förutsättningar, säger Andreas Moene. När operatörerna inte får lönsamhet i restaurangerna behöver de istället förlita sig på sidoinkomster från exempelvis läsk och godis. Det gör inte situationen bättre på något sätt.

Enligt Preopening finns dock en mottrend, främst hos företag som konkurrerar om de bästa talangerna på arbetsmarknaden. Dessa arbetsgivare serverar ofta både nyttiga och varierande luncher samt ibland även frukostar och tidiga middagar.

Andreas Moene, vd PreOpening
Mobil: +46 (0)725 26 82 82
Mail: moene@preopening.se

PreOpening är ett oberoende konsultbolag med uppdrag inom hotell-, restaurang- och mötesindustrin. Tjänsterna består av koncept- och affärsutveckling, projektledning, projektering, upphandling och inköp samt utveckling av pågående verksamhet. Vi har kontor i Göteborg och Stockholm och arbetar i hela Sverige.

​www.preopening.se

Snabbfakta

– Få företag inser att personalrestaurangerna är betydelsefulla för både de anställdas välbefinnande men även för hur bolaget uppfattas utåt. Våra matvanor är direkt kopplade till vår hälsa och är minst lika viktigt som friskvård och träning.
Andreas Moene
Andreas Moene, vd Preopening