Så vill svenskarna fira en hållbar jul

Report this content

De svenska jultraditionerna är många, men många pekar inte precis på en hållbar livsstil. En ny studie pekar dock på att svenskar funderar på vilken inverkan julen har på vår planet. När det gäller julklappar är lång livslängd på klappen det viktigaste. Även om det traditionella “köttiga” julbordet är en cementerad tradition utmanar framförallt en yngre generation med vegetariska och mer klimatsmarta alternativ.

Julklappar är ett av de områden där det finns mycket att förbättra när det gäller hållbarhet. Här svarar 34% av svenskarna att de inte alls tänker på en julklapps klimatavtryck. Men bland de sex av tio svenskar som har hållbarhet i fokus under julhandeln uppger 38 % att de håller koll på om gåvan har lång livslängd och 16% tittar särskilt om gåvan är producerad med hållbart material. Detta visar en undersökning som  är gjord av YouGov på uppdrag av PresentBolaget, Skandinaviens största leverantör av företagsjulklappar.

Unga tänker mer på hållbara julklappar än äldre

Det är framför allt unga under 35 år som håller koll på klimatavtrycket när de köper julklappar. Här svarar bara 28 % av de tillfrågade att de inte alls tänker på klimatavtrycket när de köper julklappar. Motsvarande siffra för de över 65 år är 39%.

Hos PresentBolaget kan man även se en ökning av antalet företagsjulklappar där klimatet och hållbarheten står i fokus.

"Fler och fler kunder efterfrågar mer hållbara material och socialt ansvar. Vi utvecklar kontinuerligt fler presenter av återvunnet material och med fokus på hållbarhet och återanvändbarhet. Samtidigt används ett ökande antal presentkort för att till exempel köpa trädplantering. "Det är så pass mycket att vi i jul hoppas kunna nå en miljon planterade träd sedan vi startade”, säger Nikolai Kiim, grundare av PresentBolaget.

Julbordet fortfarande en traditionell klimatbov

Undersökningen berättar också lite om de svenska matvanorna vid jul, och även här finns det lite att berätta om klimatavtrycket. Till stor del är det fortfarande köttbullar (73%), julskinka (72%) och prinskorv (64%) som är dominerande när man frågar vad som ska stå på julbordet.

Andra klassiker på topplistan är inlagd sill (55%), Janssons frestelse (55%), rödbetssallad (50%), gravad lax (45%), risgrynsgröt (44%), rökt lax (42%), kål (grön, röd eller brun) (32%) och dopp i grytan (11%)

Traditionsexperten Mattias Axelsson menar att vårt köttiga julbord är en länk till våra förfäder.

– När svenskar ska välja julmat är traditionerna viktiga, vi äter gärna sådant som vi minns från när vi var barn. Men julmaten blir också en länk till våra förfäder och deras julfirande. Så långt tillbaka som det finns källor har grisen varit i fokus på julbordet i form av korvar, revbensspjäll, grisfötter, syltor och liknande. Köttbullarna och prinskorvarna däremot är mer sentida och introducerades först på senare delen av 1900-talet, säger Mattias Axelsson.

Ny trend i Sverige - vegetarisk julmat med lägre klimatavtryck

Traditionella julrätter har vanligtvis ett betydande klimatavtryck. Här finns utrymme för nytänkande och nya traditioner. 43% av svenskarna äter redan eller kan överväga att äta mer klimatvänlig mat, t ex vegetariskt på julafton. Här är kvinnor (51%) mer benägna att testa vego jämfört med män (34%) men mest benägna är unga i åldern 18-34 där 56% säger att de kan tänka sig ett klimatvänligare julbord.

Detta klimatinitiativ ratas dock  av danskarna  och norrmännen där endast 21 respektive 22 procent kan tänka sig klimatsmartare julmat.

Så här julmyser svenskarna

Se tidigare pressmeddelande om vilka traditioner inför jul som är viktigast för svenskarna.

För mer information, vänligen kontakta:
Fredrik Pallin, presskontakt, +46 708-114 115
fredrik@pallin.net
Pressrum: https://news.cision.com/se/presentbolaget

Traditionella julrätter har vanligtvis ett betydande klimatavtryck. Kan du överväga att äta mer klimatvänlig mat, t ex något vegetariskt?

man

31%

35%

26%

28%

23%

26%

Nej

57%

46%

48%

Gör det redan

14%

Ver ej

10%

Vad äter du på julafton?

Man

28%

Dopp i grytan

17%

All konsumtion ger ett klimatavtryck. Detta gäller även julklappar. Vad är viktigt för dig i förhållande till julklappar? Välj upp till tre alternativ

Man

Gåvan har lång livslängd

39%

36%

Gåvans hållbara material

17%

18%

15%

14%

18%

Miljömässigt hållbar förpackning

Att gåvan produceras lokalt

6%

Produceras med återvunnet material

5%

Att gåvan är använd (second-hand)

3%

Från klimartkompenserande leverantör

3%

Det är inget jag reflekterar över

37%

36%

31%

Vet inte

6%

Om PresentBolaget
GaveFabrikken är Skandinaviens största aktör inom julklappar till företagsmarknaden och finns representerade i Norge, Danmark och Sverige (under varumärket PresentBolaget).

PresentBolaget lever för att sälja gåvor, tänka gåvor och kunna gåvor. Vi ser gåvan som en stark symbol för relationen mellan människor. Därför ser vi gåvor som mer än bara ”prylar”.

PresentBolaget har levererat gåvokoncept till skandinaviska företag sedan 2008, och med mer än 1 000 000 julklappar levererade varje år är vi Skandinaviens största leverantör. Bolaget omsatte 2021/2022 över en halv miljard SEK.