Ecstasy kan snart behandla PTSD i USA

Report this content

MDMA som är det vetenskapliga namnet för ecstasy har visat sig hjälpa patienter att få bättre effekt av psykoterapi för att lindra symptom vid PTSD. En ny studie visar lovande resultat och om resultaten håller sig kan en ansökan för godkännande skickas till amerikanska läkemedelsmyndigheten, FDA, i slutet av 2022.

Under en session med amerikanska psykiatriexperter vid amerikanska psykiater-organisationens årsmöte presenterades data från en ny fas-3-studie. Läkaren Dr Michael Mithoefer presenterade lovande resultat från studien som omfattade 90 vuxna med kroniskt posttraumatisk stressyndrom, PTSD. Varje patient fick tre långa psykoterapisessioner efter att ha tagit antingen MDMA eller placebo. MDMA är ett vetenskapligt namn för Ecstasy. 2017 gjorde Food and Drug Administration, FDA, MDMA-assisterad psykoterapi vid PTSD till en ”genombrottsbehandling” vilket betyder att den får ett snabbspår hos FDA då de bedömer nya behandlingar vid PTSD som väldigt prioriterade.

MDMA-assisterad terapi kräver fler resurser

MDMD-assisterad terapi kräver mer tid för patienter och terapeuter jämfört med traditionell terapi, kommenterar Dr Mark Bates, klinisk- och forskningspsykolog. De sessioner där patienter får MDMA varar cirka åtta timmar. Förutom de långa sessionerna förbereds patienterna en eller flera förberedelsesessioner på cirka 90 minuter vardera. Dessutom avslutas terapin med ett antal 90-minutrespass utan MDMA efter MDMD-sessionerna för att befästa behandlingen.

Poängen på PTSD-skalan CAPS-5 sjönk med nästan 25 poäng bland deltagare som tog MDMA under terapin jämfört med 14 poäng bland de som tog placebo. MDMA tolererades också väl med muskelspänningar och minskad aptit som de vanligaste biverkningarna. Det viktigare var att MDMA inte var förknippat med några ökningar av självmordstankar eller några tecken på ökad risk för missbruk.

Dr Mithoefer berättade vidare att han var extremt glad över de robusta fynden, med tanke på att deltagarna hade svåra PTSD -symtom och många hade en samtidig depression och mycket självmordstankar. En andra fas-3-stuide pågår i Europa och USA. Om resultaten är de samma kan en ansökan om godkännande av MDMA skickas till FDA i slutet av 2022.

Våra tjänster