Grundéns rekryterar Nicolas Cederström Warchalowski som ny VD – flyttar till huvudkontoret i USA

Report this content

Grundéns, en av världens ledande tillverkare av fiskekläder och skor, har rekryterat Nicolas Cederström Warchalowski som ny VD. Nicolas har lång internationell erfarenhet och en strategisk vision som överensstämmer med Grundéns uppdrag att utveckla affären och stärka varumärket globalt.

"Vi är glada att välkomna Nicolas till Grundéns-familjen. Hans djupa branschkunskap, strategiska förmåga och kundcentrerade tillvägagångssätt gör honom till den idealiska ledaren för att guida Grundéns genom nästa fas av global expansion", säger Topher Gaylord, styrelseordförande för Grundéns.

Svenske Nicolas Cederström Warchalowski kommer senast från rollen som VD för det globala sportfiskeföretaget Rapala, med bas och ursprung i Finland. Han har över 25 års erfarenhet från ledande positioner inom välkända konsumentvaru- och outdoorsvarumärken och har varit bosatt både i Europa och Nordamerika. Han har en bakgrund även som VD för Peak Performance och Haglöfs, båda marknadsledande sportmode- och utomhusvarumärken. Som hängiven fiskare sedan barnsben är han glad över att börja den nya rollen på Grundéns:

"Jag har beundrat Grundéns ända sedan jag först såg kläderna på yrkesfiskarna på västkusten. Att sen se varumärket växa bland sportfiskarna imponerade än mer och jag är hedrad över möjligheten att nu få bygga vidare på den starka grund Grundéns-teamet byggt. Det finns stor potential i att fortsätta bygga både varumärket och affären globalt. Personligen ser jag fram mot att med USA som bas få fortsätta utveckla ett starkt, svenskt varumärke”, säger Nicolas Cederström Warchalowski.

Grundéns grundades i Grundsund för snart 100 år sedan och har idag vuxit till ett globalt varumärke med både största marknad och huvudkontor i USA. Med rötterna i kläder för yrkesfiskare har sortimentet vuxit till att omfatta även sportfiskare och ett växande produktsortiment, inte minst den framgångsrika lanseringen av skor, som idag utgör drygt en tredjedel av omsättningen. Sammantaget har omsättningen tredubblats under de senaste åren för att idag uppgå till drygt en halv miljard kronor, varav över en fjärdedel utgörs av den snabbt växande e-handeln.

Under Nicolas ledarskap kommer Grundéns att fortsätta investera i forskning och utveckling, produktinnovation och hållbara tillverkningsmetoder. Utnämningen kommer vid en spännande tidpunkt när företaget fortsätter bredda sitt produktsortiment och stärka sin globala position som branschledande inom fiskekläder och skor.

Nicolas Cederström Warchalowski påbörjade sin nya roll den 11 september och kommer under hösten att flytta till Poulsbo, Washington, där det nordamerikanska huvudkontoret är placerat.

Grundéns grundades i Grundsund 1911. Efter tre generationer Grundén har familjerna Bartholdson, Söderström och Jackson (familjen som byggde den amerikanska distributionen) tagit över.

Bjarne Darwall
Chief Communications Officer
bjarne.darwall@pulsen.se
Pulsen Group är en familjeägd bolagskoncern. Vi utvecklar företag baserat på insikterna från snart 60 år av eget, framgångsrikt entreprenörskap. Flera av våra bolag jobbar med IT, några är verksamma i helt andra branscher. Men likheterna är desto fler. Tillsammans förenas vi i vår gemensamma syn på företagande, ledarskap och individuell utveckling. För att utveckla såväl företag, människor och världen fokuserar vi på att ge människor nycklarna till att lyckas själva. Genom att utvecklas som individ, medarbetare och ledare skapas också förutsättningarna för en hållbar affärsutveckling, som dessutom kan göra världen lite bättre.