Vilken vinbutik på nätet är bäst?

Report this content

När två reportrar på nyhetssajten Breakit testar att köpa vin online analyserar de kundupplevelse och sortiment hos de tre största aktörerna - Vinoteket, Winefinder och Vivino. Det här kom de fram till. https://vinoteket.se/magasin/vilken-vinbutik-pa-natet-ar-bast

Högsta domstolen slog i somras fast att det är lagligt att sälja vin på nätet. Det har gjort att fler har fått upp ögonen för det här sättet att handla vin. Bland annat Martin Hävner och Olle Aronsson på Breakit, som brukade vara trogna Systembolaget men efter det här kommer att lägga om sitt köpmönster.

Vilken vinbutik online är bäst?

För att få en överblick och förståelse för fenomenet valde de att testa Vinoteket, Winefinder och Vivino - tre av de största aktörerna på området och dessutom registrerade hos Skatteverket. Det senare innebär att nätvinhandlarna sköter den obligatoriska inbetalningen av svensk alkoholskatt utan att kunden behöver tänka på det (vilket faktiskt inte är självklart hos alla som säljer vin på nätet).

Först ut var den idag största vinbutiken online - Vinoteket.

– Överraskande smidigt! Det säger bara vips och sedan är lådan på väg mot Sverige och en våra hemadresser. Efter bara två dagar plingar det på dörren, skriver de och konstaterar att köpprocessen och leveransen inte går att göra så mycket bättre.

Vinoteket har nästan lika stort sortiment som Systembolaget

De kommer fram till att det kanske inte känns som en liten vinbutik på en mysig bakgata i Paris men att sidan är snabb och överskådlig samt att sortimentet är stort och brett.

– Man har nästan 1400 produkter att välja mellan, och det är faktiskt inte så långt ifrån Systembolagets fasta vinsortiment.

Vinerna de köper (Vinlådan: Lär känna Ferdinand Mayr) upplevs både prisvärda och av bra kvalitet.

– Flera av vinerna fick spontant småhyllningar från inbjudna middagsgäster och när samma personer konstaterade att de inte kände igen etiketterna uppstod en diskussion om vininköp via nätet, fortsätter de.

”Vi kommer absolut att handla igen!”

Testpatrullen bestämmer sig för att lägga om sitt inköpsmönster för vin under 2024.

– Det här köpet visade ju hur mycket det finns att upptäcka och njuta av på andra, fullt lagliga, håll, och det utan extrakostnader och merarbete (snarare tvärtom!). Vi kommer absolut handla igen!

Lägre betyg för Winefinder och Vivino

När samma test därefter utförs på Winefinder blir betyget betydligt lägre, bara 10 av 20 möjliga. Vivino hamnar på tredje och sista plats trots att reportrarna är vana att använda Vivino-appen för att scanna vinflaskor och sätta betyg. Den delen tycker de mycket om men de faller när det handlar om köpupplevelse och leverans.

Läs hela testet på Breakit.

Läs artikeln på Vinoteket.com

Presskontakt: Sarah Djerf, marknadschef på Vinoteket

sarah@vinoteket.com

Vinoteket
Expertutvalt vin på nätet hem till dörren. Färdiga blandlådor och självplock. Snabb leverans. Skatt och moms betalt och klart.

vinoteket.com

Taggar: