Vinexperterna spanar – "2024 får svavlet en revival och baroloboomen ett slut"

Report this content

Kommer vi att dricka mer vitt vin från italienska Kampanien och sluta med pét nat och barolo? Får svavlet en revival tillsammans med gamla trygga vintyper? Ja, kanske det. Iallafall enligt Vinotekets intervju med några av Sveriges mest kända vinpersonligheter. Det här är vad de tror att vi kommer att se mer och mindre av under 2024.

Vinoteket frågade några av Sveriges kunnigaste vinpersonligheter vad de tror att vi kommer att dricka 2024. Svaren skilde sig åt på mer än ett vis men ger en indikation på vad vi kan komma att se i glasen framöver.

Är du nyfiket på vad resten av vinvärlden ser i spåkulan? Läs Vinotekets stora internationella trendspaning för vin 2024 här.

De tillfrågade experterna:

Åsa Johansson

Vinjournalist och olivoljeproducent bosatt i Italien. Känd från bland annat Italienpodden, den första svenska podden om Italien med fokus på vin.

Anders Melldén

Vinprofessor på sommelierskolan Vinkällan och skribent på bland annat Svenska Dagbladet. Känd för sin fyndiga julkalender på instagram.

Sofia Ander

Vinjornalist på Nya Wermlands Tidningen, Svenska Dagbladet och Dryckeslistan. Känd för att älska vin, och katter.

Alf Tumble

Vinskribent på Dagens Nyheter och sin egen kanal Tumble testar. Känd för att synas i rutan på TV4 Nyhetsmorgon lite då och då.

1. Vad i vinvärlden kommer vi att se mer av under 2024?

ÅsaAlternativa förpackningar och viner gjorda på PIWI-sorter.

AndersMer allmänt tror jag på en återgång till ”gamla trygga vintyper” nu när världen brinner av elände. Valpolicella, Soave, Chianti, Bordeaux, Rioja, Barossa … Bland det småskaliga – regenerativ odling och vinframställning. Lite som biodynamisk men utan delar av filosofin. Bland vinmakarna ser jag att det utskällda svavlet får en revival.

Sofia: Vi kommer nog att söka oss till andra och lite prisvänliga alternativ. Champagne får kanske konkurrens från crémant, Barolo av södra Italien och druvor som aglianico (om jag får bestämma). Chianti är också på gång, särskilt Chianti Classico. Jag tror överlag att mer klassiska vinstilar kommer tillbaka, fast med en modern touch.

Alf: Mer vin som vi vet vad det innehåller (innehållsdeklaration från och med nu på kommande viner). Gissningsvis dricker vi lite mindre men bättre och är nyfikna på nya adresser.

"2023 var sista året vi hade råd att dricka vin från Bourgogne." /Alf Tumble

2. Vad drack vi 2023 som vi inte kommer att se, i lika stor utsträckning, under 2024?

Åsa: Prosecco, andra mousserande viner tar över mer och mer.

Anders: Baroloboomen börjar lägga sig samtidigt som vissa priser skjutit så i höjden att få har råd att köpa. Det verkar också finnas viss mättnad kring rött Etna-vin och engelskt bubbel … tyvärr.

Sofia: Missförstå mig rätt – nebbiolo är ljuvligt, men det finns så mycket mer i Italien. Det är ju ett rätt avlångt land! Jag tror och håller tummarna för att andra regioner får sin chans nu. Särskilt södra delarna med sina spännande regioner som Kampanien, Basliicata och även Apulien.

Alf: Bourgogne. 2023 var sista året majoriteten hade råd att dricka dessa dyrgripar.

"Vi borde sluta dricka dåligt tillverkat och dyrt så kallat naturvin." /Anders Melldén

3. Finns det något vin vi helt kommer att sluta dricka 2024? (Om inte, vad borde vi sluta dricka om du får bestämma?)

Åsa: Alla borde sluta dricka viner utan en person och en plats bakom sig.

Anders: Pét nat – oftast betalar vi på tok för mycket för väldigt enkelt bubbel. Dåligt tillverkat och dyrt så kallat ”naturvin” borde vi också sluta dricka.

Sofia: Var och en ska dricka precis vad de vill, oavsett pris, stil, land och producent. Så jag hoppas att alla följer sin egen smak och slutar dricka hypade trendviner. Var nyfiken, öppen och prova. Det är så man upptäcker sin egen smak, och det är den som gäller.

Alf: Jag tror alla viner har sin målgrupp: kändisviner, boxviner, prestigeviner. Alla har sina köpare. Däremot hoppas jag att viner som orimligt billiga och fraktas från andra sidan jorden tas bort från Systembolagets hyllor.

"Mamoiada kan bli Sardiniens svar på Etna." /Åsa Johansson

4. Vilken vintyp/vinland/region önskar du blir trendig nästa år men som (tyvärr) inte kommer att bli det?

Åsa: Vita viner från Kampanien, så underskattade och så bra. Fiano, falanghina och greco di tufo från små hantverksgårdar som Pietracupa till exempel. Sedan tipsar jag gärna om vinerna från Mamoiada, cannonau (grenache) gjord på hög höjd på centrala Sardinien av små ambitiösa producenter. Kan bli Sardiniens svar på Etna. Eleganta och uttrycksfulla viner med stark personlighet.

Anders: Vit bordeaux. Men det är bara bra om det aldrig blir trendigt, så finns det desto mer att välja på för oss som gillar det.

Sofia: Det är nog fortfarande ett steg kvar tills vi ser mer vitt från både Italien och Spanien på hyllan. Fiano, greco di tufo, verdicchio, vermentino, viura och godello är bara några av de druvor som kan ge komplexa och lagringsdugliga viner. Bourgogne med sina höga priser behöver lite konkurrens!

Alf: Madeira! Det hade varit bra för den här typen av utrotningshotade och unika starkviner.

"Jag hoppas att alla följer sin egen smak och slutar dricka hypade trendviner." /Sofia Ander

5. Vilket var det godaste vinet du drack 2023?

Åsa: En Greco di Tufo 2006 från gården Pietracupa som jag nämner ovan. En smakexplosion jag kommer att minnas länge och Vike Vikes cannonau från Mamoiada. Galet bra.

Anders: Omöjlig fråga att svara på. Men största överraskningen var sangiovese från området Terre di Pisa i Toscana. Oerhört gott och rasande elegant! Perfekt för dig som verkligen vill veta hur druvsorten smakar utan inblandning av andra druvsorter eller alltför mycket ek.

Sofia: Oj, det är svårt att bara välja ett enda, men ett fint minne som kommer upp är La Tyre 2011 från Alain Brumont. Den korkades upp på vår 10-åriga bröllopsdag med min Olle som lagat oxkind efter alla konstens regler. Det blev en av årets godaste och bästa måltider.

Alf: Kan ha varit en iskall Etna Bianco från Girolamo Russo på en strand nedanför Taormina, en sen eftermiddag med 38 grader i skuggan och bästa sällskapet. Ett annat fantastiskt vinögonblick var Giacomo Conterno Barolo 1964 med lika nördiga vinvänner.

Källa: Vinoteket.com

Presskontakt: Sarah Djerf, marknadschef på Vinoteket

sarah@vinoteket.com

Vinoteket
Expertutvalt vin på nätet hem till dörren. Färdiga blandlådor och självplock. Snabb leverans. Vinoteket betalar skatt och moms helt enligt gällande lagstiftning.

vinoteket.com

Taggar: