Aktieprogram lockar allt fler börsbolag

22 procent av bolagen på Stockholmsbörsen gav förslag på nya incitamentsprogram under årets tre första kvartal. Trenden är tydlig med en markant ökning av antalet aktieprogram på bekostnad av optionsprogram. Allra störst är förändringen bland storbolagen där åtta av tio förslag gällde aktieprogram. Det är några av resultaten från PwC:s  studie av incitamentsprogram bland börsbolag som genomförts för nionde året.

Totalt fanns det förslag på incitamentsprogram vid 22 procent av bolagsstämmorna under de tre första kvartalen 2010, vilket kan jämföras med 26 procent motsvarande period föregående år. Samtidigt är trenden bland de större bolagen på Large Cap-listan den omvända, där 51 procent föreslog nya program i jämförelse med 43 procent året innan.

– Av de föreslagna programmen på årets stämmor utgör aktieprogrammen 40 procent, vilket är en ökning från 25 procent föregående år. Bland de största bolagen är det så många som 81 procent som föreslagit nya aktieprogram under 2010. Ett ökat antal aktieprogram är en trend som skett under flera år men i år är effekten särskilt tydlig, kommenterar Magnus Lidén, ansvarig för incitamentsrådgivningen vid PwC.

Andelen aktieprogram ökar på bekostnad av optionsprogrammen och personaloptioner är den programtyp som minskar mest jämfört med förra året. Det är tydligt att ett stort antal personaloptionsprogram har ersatts av aktieprogram med prestationskrav.

– Under de senaste åren har det blivit allt vanligare att utfallet från incitamentsprogrammen är beroende av hur vissa prestationsvillkor uppnås, menar Magnus Lidén.

Studien visar även att:

• Det blir allt vanligare med aktiesparprogram där deltagarna måste göra en egen investering i aktier. Över 30 procent av programmen är av denna typ jämfört med 17 procent förra året.
  • Treåriga incitamentsprogram blir vanligare. 2009 var 45 procent av de föreslagna programmen treåriga och i år har andelen ökat till 61 procent. Här har möjligen den reviderade koden 2010 från Kollegiet för svensk bolagsstyrning haft en inverkan då den innehåller ett krav på att ”tiden från avtalets ingående till dess att en aktie får förvärvas” inte ska understiga tre år.
  • Fler program förses med ett tak som begränsar hur stort utfallet på programmet kan bli. 18 procent av programmen i årets studie har ett tak. En tydlig ökning i förhållande till 2009 då andelen program med tak var 7 procent.

Om studien
Studien Aktierelaterade incitamentsprogram i noterade bolag 2010 baseras på analyser av kallelser till bolagsstämmor under perioden 1 januari till 30 september 2010. Utöver besluten på bolagsstämmorna har PwC gjort en fördjupad analys av de utestående program som bolagen hade före stämmorna för att tydligt kunna urskilja årets trender. Undersökningen genomförs kontinuerligt och omfattar i år 375 bolag noterade på Stockholmsbörsen, First North och NGM Equity. Läs mer om studien på www.pwc.com/se/incitamentsprogram.

För ytterligare information:
Magnus Lidén, ansvarig för incitamentsrådgivningen vid PwC
Tel 0709-29 31 07, e-post:
magnus.liden@se.pwc.com

Martin Askman, pressansvarig, PwC
Tel 0709-29 36 85, e-post:
martin.askman@se.pwc.com

Fakta om PwC:
PwC i Sverige är marknadsledande inom revision, redovisning, skatt och affärsrådgivning med 3 600 medarbetare och kontor på 125 orter runt om i landet. Med erfarenhet och unik branschkunskap utvecklar vi värden för våra 60 000 kunder vilka utgörs av globala företag, svenska storföretag och organisationer, mindre och medelstora, främst lokala företag samt den offentliga sektorn.

PwC i Sverige drivs som en självständig och oberoende juridisk enhet. Vi ingår i det globala nätverket PwC som är världens största nätverk inom revision, skatte- och affärsrådgivning. Vi delar våra kunskaper, erfarenheter och lösningar med 161 000 medarbetare i 154 länder för att utveckla nya perspektiv och praktiska råd.