Delårsrapport januari till juni 2016

Delåret och andra kvartalet i sammandrag

• Nettoomsättningen för det första halvåret 2016 uppgick till 128 (0) tkr, varav andra kvartalet utgjorde 128 (0) tkr.
  • Rörelseresultatet uppgick till 25 575 (0) tkr, varav andra kvartalet utgjorde 26 903 (0) tkr.
  • Värdeförändringar på förvaltningsfastigheter uppgick till 34 866 (0) tkr, varav andra kvartalet utgjorde 34 866 (0) tkr.
  • Resultat efter skatt uppgick till 15 449 (0) tkr, varav andra kvartalet utgjorde 17 027 (0) tkr.
  • Resultat per aktie för perioden uppgick till 36 kr (-10 kr), varav andra kvartalet utgjorde 38 kr (10 kr).

Väsentliga händelser under perioden

• Bolaget ingick i maj 2016 ett förvärvsavtal om att förvärva och tillträda 41 av sina 99 färdigställ­da lägenheter i samma fastighetskomplex där Bolaget sedan tidigare äger lägenheter, samt en tomt med byggrätt att uppföra totalt 60 lägenheter. Förvärvspriset uppgick 89,1 mkr (9,6 mEUR).
  • Bolaget genomförde en stamaktieemission om 27,6 mkr till befintliga aktieägare.
  • Bolaget har genomfört en preferensaktieemission om 23 mkr före emissionskostnader.

Väsentliga händelser under perioden

• Bolaget listade sin preferensaktie på NGM Nordic MTF den 6:e juli 2016.

VD Katri Lind kommenterar det andra kvartalet

Första halvåret 2016 har varit en spännande och intensiv period för Quartiers på flera sätt. Vi har arbetat intensivt med uppfräschning och renovering, samt inredning av de första 58 lägenheterna. En operatör har kontrakterats som tagit ansvaret för uthyrningsverksamheten. Under andra kvartalet förvärvades 41 ytterligare lägenheter i samma fastighetskomplex och en tomtmark med byggrätt för 60 lägenheter. Parallellt med detta genomförde vi en emission där vi erbjöd institutionella investerare och allmänheten i Sverige att teckna preferensaktier om motsvarande 23 mkr. Emissionen blev övertecknad och arbetet gick enligt planerat.

Genom listningen på NGM Nordic MTF når vi ytterligare en viktig milstolpe. Vi stärker vår genomförandekraft och förbättrar våra förutsättningar att etablera oss som en betydelsefull fastighetsaktör på den spanska solkusten. Med genomförd listning och kontrakterad operatör på plats ser vi nu fram emot att fortsätta bygga verksamheten.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Katri Lind, VD

E-post: katri.lind@quartiersproperties.se

Quartiers är ett svenskt fastighetsbolag som verkar på den spanska solkusten. Bolagets affärsidé är att förvärva främst semester- och fritidsrelaterade fastigheter med utvecklingspotential och förädla dessa till en attraktiv standard för att därefter hyra ut fastigheterna i långa hyreskontrakt till hyresgäster/operatörer. Bolaget skall genom dotterbolag äga, utveckla och förvalta fastigheter.

Mangold är Bolagets Mentor och likviditetsgarant. Mangold nås på telefonnummer 08-503 015 50.

Denna information är sådan information som Quartiers Properties AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 25 augusti 2016 kl.10:50.