Marcus Johansson Prakt återvänder som styrelseledamot i dotterbolag och leder omvandlingen av spansk holding till fastighetsfond

Quartiers Properties AB (publ) ("Quartiers" eller "Bolaget"), listat på Nasdaq First North, har tidigare meddelat sin intention att växa med ytterligare hotellprojekt i Europa. Bolaget har nyligen ingått ett samarbete med Catella Corporate Finance (”Catella”) för att expandera Boho Club i Europa. Som en del i att realisera denna tillväxt, har Bolaget beslutat att inleda en process för att omvandla det spanska holdingbolaget, under vilket fastigheterna Boho Club Marbella och Centro Forestal Sueco ligger, till en spansk fastighetsfond (REIT), också benämnt SOCIMI. I denna fastighetsfond kommer Quartiers tidigare VD Marcus Johansson Prakt att ingå som styrelseledamot.

Den planerade SOCIMI-strukturen tillför många fördelar till Bolaget. Den ger direkt och enklare tillgång till den spanska kapitalmarknaden och underlättar för spanska och internationella investerare med fastighetsfokus att investera direkt i och enbart i fastighetsportföljen. Strukturen erbjuder därtill skatteincitament vilket gör bolagsformen optimal för att driva och utveckla en avkastande fastighetsportfölj i Spanien.

"Marcus tillför över 10 års erfarenhet från arbete med hotellfastigheter och finansiering samt ett omfattande kontaktnät i Spanien. Hans bidrag i verksamheten kommer att vara fokuserat på investeringar och strategisk planering avseende värdeskapande insatser i fastighetsportföljen. Vi är mycket glada att han kan delta i den expansionsplan som ligger framför oss," kommenterar bolagets VD Andreas Bonnier.

"Quartiers är bara i början av sin utvecklingsresa. De senaste årens arbete har byggt ett starkt team och intern kompetens som det nu är dags att skörda. Det är därför en ära för mig att fortsätta vara en del av detta bolag även framgent. Jag ser särskilt fram emot att fortsätta arbeta med den fastighetsrelaterade strategiutvecklingen och bidra till att tillvarata synergier mellan vår fastighetsportfölj och driften av våra hotellprojekt, vilket är en konkurrensfördel", kommenterar Marcus Johansson Prakt.

Marcus tillträder sin roll som styrelseledamot omedelbart.

Andreas Bonnier, VD
E-post: andreas.bonnier@quartiersproperties.se
Telefon: +46 73 – 336 65 77
Hemsida: www.quartiersproperties.com

Quartiers Properties är ett fastighetsutvecklingsbolag i toppskiktet avseende design och kvalitet med verksamhet på den spanska solkusten. Bolaget grundades 2014.