• Quartiers Properties AB/

Styrelsen i Quartiers Properties föreslår återupptagen ordinarie utdelning på preferensaktier - Starkt momentum i verksamheten tidigarelägger beslut

Quartiers Properties AB (publ) (”Quartiers” eller ”Bolaget”) avser inom kort att kalla Bolagets aktieägare till extra bolagsstämma i syfte att besluta om förslaget om återupptagen ordinarie utdelning på Bolagets preferensaktier från och med planerad utbetalning i september 2023. Tidigare ej utbetald utdelning jämte ränta, uppgående till cirka 3,7 kronor per preferensaktie, avses att betalas om och när utfallet av processen med nya byggrätter på Boho Club och Centro Forestal Sueco bedöms möjliggöra förbättrade finansieringsvillkor för Bolaget och Bolagets finansiella ställning i övrigt tillåter sådan utbetalning.

Inför årsstämman 2020 samt efterföljande årsstämmor beslutades att inte lämna utdelning på Bolagets preferensaktier på grund av effekter av coronapandemin och därefter ökad osäkerhet i omvärlden och förändrade affärsförutsättningar för Bolaget. Enligt bolagsordningen ska preferensaktieutdelning som ej lämnas på angiven avstämningsdag räknas upp kumulativt från dag till dag med en faktor motsvarande en årlig räntesats om 12 procent från den tidpunkt då utbetalning borde skett enligt bolagsordningen. Ackumulerad ej utbetald utdelning jämte ränta uppgår till cirka 3,7 kronor per preferensaktie.

Den föreslagna preferensaktieutdelningen om 72 öre per preferensaktie består av ordinarie preferensaktieutdelning om 24 öre per preferensaktie med avstämningsdagar fram till årsstämman 2024 (dvs. 30 september 2023, 30 december 2023 och 31 mars 2024). Totalt föreslås bolagsstämman således besluta om utdelningar om cirka 4,87 miljoner kronor.

Beslutet möjliggörs av den senaste tidens utveckling i Bolaget där Boho Club presterar bra och genererar en stark tillväxt från föregående år, samt framgångar med nya byggrätter och en stark lägenhetsförsäljning under det andra kvartalet 2023. Totalt har sju lägenhetsförsäljningar slutförts under kvartalet och ytterligare två kontrakterats med tillträde under juli och augusti. Totalt försäljningsvärde för lägenheterna uppgår till cirka 40 miljoner kronor.

Marbella med omnejd växer kraftigt med stöd av robusta drivkrafter som bygger på en genuin vilja att bo och semestra i regionen. Målgruppen är internationell, kapitalstark och består av en ny yngre generation entreprenörer, företagsledare och framgångsrika karriärister som har möjlighet att ha den spanska solkusten som bas. Det tillsammans med det starka momentum vi ser i Bolaget just nu ger oss självförtroende att fatta detta beslut redan nu”, kommentarer VD Marcus Johansson Prakt.

Denna information är sådan information som Quartiers Properties AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 3 juli 2023 kl. 09:00.

Hemsida: www.quartiersproperties.com

Quartiers Marbella Apartments är ett lägenhetskomplex i Benahavis, grannkommun till Marbella där Quartiers bedriver lägenhetsuthyrning. Boendet passar utmärkt för både kort- och långtidsboende och är populärt bland såväl familjer som grupper som besöker Marbella för semester, träningsresor eller för att spela golf. Besök hemsidan www.quartiersmarbella.com för att boka din lägenhet.

Hacienda Collection är ett lägenhetsprojekt i Benahavis, strax utanför Marbella där Quartiers Properties säljer lägenheter som är redo för omedelbar inflyttning. Lägenheterna ligger i ett gated bostadsområde med utsikt över medelhavet. Bostäderna erbjuder en öppen och rymlig planlösning med stora fönster, kök av hög standard, separat tvättstuga med två till tre sovrum. De generösa terrasserna erbjuder gott om utrymme för att umgås med familj och vänner. Vänligen besök hemsidan för mer information och för att boka en visning, på plats eller digitalt: www.haciendacollection.es.