Railway Metrics and Dynamics AB ingår samverkansavtal med AB Transitio

Report this content

Railway Metrics and Dynamics AB (RMD) har idag undertecknat ett samverkansavtal med AB Transitio inom ramen för Trafikverkets innovationsinitiativ  "Mätning av Anläggning från Järnvägsfordon" (MAJ).

Läs mer: Miljonavtal med Trafikverket undertecknat
Läs mer: Trafikverket aktiverar Etapp 2 i kontrakt med Railway Metrics and Dynamics

Enligt kontraktet med Trafikverket ska Railway Metrics and Dynamics rekrytera och instrumentera fordonsägare, trafikorganisatörer och/eller järnvägsföretag. Railway Metrics and Dynamics har, som tidigare meddelats, ingått i avtal med Tåg i Bergslagen, Green Cargo, Norrtåg och Real Rail. Nu meddelas att Railway Metrics and Dynamics även ingått i samverkansavtal med AB Transitio.

Läs mer: Avtal tecknat med Norrtåg och Real Rail
Läs mer: Avtal tecknat med Tåg i Bergslagen
Läs mer: Avtal tecknat med Green Cargo

AB Transitio anskaffar, finansierar och förvaltar spårfordon. Railway Metrics and Dynamics kommer att utrusta ett antal av dessa fordon med sensorer, Performance Monitoring Units (PMU). för att bättre förstå den samverkan som sker mellan fordon och anläggning. Sensorerna levererar sedan information till Trafikverkets datautbytesplattform (DUP).

Informationen analyseras även av Railway Metrics and Dynamics som rapporterar avvikelser och trender i infrastrukturen, exempelvis via bolagets egenutvecklade gränssnitt kallat Dashboard.

– Våra sensorer mäter samverkan mellan järnvägsfordon och infrastruktur. Alltså genereras även information om fordonens tillstånd, vilket AB Transitio kan använda för att optimera sitt fordonsunderhåll, säger Jan Lindqvist, VD för Railway Metrics and Dynamics.

– AB Transitio arbetar för att bidra till hållbar branschutveckling. Tillsammans med Trafikverket och Railway Metrics and Dynamics kan vi gemensamt skapa förutsättningar för att förbättra järnvägen. Det krävs att hela kedjan hjälps åt så att vi och hela branschen får bättre punktlighet och tillförlitlighet, säger Magnus von Bahr, VD för AB Transitio.

För mer information, vänligen kontakta:

Jan Lindqvist, VD
Telefon: +46 (0)70-587 76 26
jan.lindqvist@railwaymetrics.com

Railway Metrics and Dynamics är ett svenskt teknikbolag grundat 2011. Bolaget utvecklar och levererar en heltäckande systemplattform för förvaltning och övervakning av materiella tillgångar i realtid. Plattformen bygger på patenterad sensorteknik, avancerade logaritmer, Machine Learning och AI. Bolaget riktar sig mot alla marknader, med fokus på tåg och järnvägsinfrastruktur. Bolagets marknad är global och det har sitt huvudkontor i Stockholm.