RMD tillkännager värdering av patentportfölj

RMD har genom marknadsledande AWA Patent fått sin omfattande patentportfölj värderad till närmare 240 MSEK (20,71 miljoner euro) för samtliga publicerade patent som bolaget äger. Denna värdering grundar sig på en licensieringsmodell utvecklad av AWA Patent.

Modellen tar hänsyn till vad Bolaget skulle behöva betala för att licensiera dessa tillgångar om de ägdes av någon annan, och börjar som en liten del av Bolagets intäktsprognoser. Modellen växer gradvis för att spegla tillväxttakten för branschen som helhet. För att säkerställa en robust värdering har AWA Patent dessutom utvecklat tre olika varianter av licensieringsmodellen.

Efter noggrant övervägande, i samråd med revisorer, skatte- och redovisningsexperter, har bolagets styrelse beslutat att skriva upp sina immateriella tillgångar till 65% av det fastställda patentvärdet. Detta inkluderar även de immateriella tillgångar som redan finns redovisade.

Uppskrivningen baseras på bolagets förväntade omsättning från patenten och det värde dessa förväntas generera. Därför bör detta ses som en väsentlig tillgång i bolagets redovisning. Uppskrivningsbeloppet har fastställts med försiktighet och utgör därmed endast en del av den totala värderingen.

Processen att värdera patenten inleddes redan under sista kvartalet 2023. RMD har dock avvaktat med att offentliggöra denna information tills pågående redovisnings-, revisors- och skatterådgivning slutförts. På dessa rådgivarens anmodan tas ovan nämna uppskrivning upp i böckerna för Q1 2024.