Randviken förvärvar fastigheter i Borås för 455 mkr

Randviken Fastigheter AB (publ) (”Randviken”) har denna dag tecknat avtal om förvärv av tre fastigheter i Borås, indirekt genom bolag, från Cernera Fastigheter AB till ett underliggande fastighetsvärde om 455 mkr före avdrag för latent skatt (”Förvärvet” eller ”Portföljen”). Förvärvet finansieras genom egna medel och till resterande del genom sedvanlig bankfinansiering. Tillträdet är villkorat av att Randviken erhåller erforderlig bankfinansiering och beräknas ske 31 mars 2022.

Fastigheterna som ingår i Förvärvet är Katrinedal 11, Katrinehill 7 och Maskrosen 19, samtliga belägna i området Katrinedal i centrala Borås. Totalt omfattar Portföljen ca 22 700 kvm uthyrningsbar area. Uthyrningsgraden uppgår till ca 94% och större hyresgäster i Portföljen är Staples Sweden, Kungälvs Rörläggeri, Solar och Caverion. Den totala hyresintäkten uppgår till ca 31,3 mkr per år med ett bedömt driftnetto om ca 24,0 mkr. Den genomsnittliga viktade återstående längden på hyresavtalen uppgår till ca 2,9 år. Fastigheterna i Portföljen inrymmer huvudsakligen kontorslokaler och samtliga fastigheter är renoverade i närtid.

”Detta förvärv ligger helt i linje med vår strategi att förvärva välbelägna fastigheter av hög kvalitet och med starka hyresgäster. Cernera har gjort ett utmärkt jobb med att utveckla och modernisera byggnaderna och vi är glada över att bli ägare till ett så pass välskött bestånd. I och med detta förvärv stärker vi vår närvaro i Borås och tar oss ytterligare ett steg närmare vår nyligen uppdaterade målsättning om ett fastighetsbestånd värt 20 miljarder kronor innan 2025” – Gustaf Segerborg, VD Randviken

”Transaktionen med Randviken blir vår andra gemensamma affär på kort tid och precis som i den tidigare har dialogen samt samarbetet fungerat väl. Försäljningen av de tre fastigheterna i Borås genomförs främst för att Cernera ska öka investeringstakten i befintlig portfölj och möjliggöra nya förvärv. Vi arbetar målinriktat mot att expandera nationellt och transaktionen skapar förutsättningar för en fortsatt stark tillväxt och expansiva satsningar i nya utvecklingsprojekt” Lars Angwald, VD Cernera

Stockholm den 7 januari 2022

Denna information är sådan information som Randviken är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning.

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 7 januari 2022 kl. 14:15.

Bolagets Certified Adviser är Redeye, telefon 08 121 576 90, certifiedadviser@redeye.se