Raybased får första ordern av Akademiska Hus

Report this content

Raybased, som har utvecklat en trådlös plattform för digitalisering av fastigheter, har fått en första order av Akademiska Hus. Akademiska Hus är ett fastighetsbolag med fokus på universitet och högskolor och tanken med installationen av Raybaseds system är att genom digitalisering effektivisera utnyttjandet av fastigheter.

Ordern omfattar en omedelbar installation av ett antal av Raybaseds enheter i en konferensdel på Akademiska Hus huvudkontor på Stampgatan i Göteborg.

”Installationen handlar om att ge fastighetsägaren bättre kontroll över hur lokalerna används och därmed ett verktyg för att effektivisera utnyttjandet av fastigheterna. På sikt kan Raybaseds verktyg hjälpa Akademiska Hus att hitta nya affärsmodeller för hur deras fastigheter används, säger Lennart Olving, VD på Raybased.

Förutom att Raybaseds system ger Akademiska Hus bättre kontroll över hur fastigheterna används så kan det även i framtiden kopplas till företagets lokalbokningssystem. På så sätt kan till exempel belysning och ventilation styras så att de aktiveras i samband med att en bokning träder i kraft.

Via Raybaseds system kommer Akademiska Hus att få en stor informationsmängd rörande hur och när lokalerna används. På sikt är potentialen stor för hur digitaliseringen kan utveckla Akademiska Hus erbjudande.

Raybaseds första order till Akademiska Hus är en testinstallation värd cirka 40 000 kronor och leverans sker inom ett par veckor.

Lennart Olving, VD Raybased

Om Akademiska hus
Vi är ett av landets största fastighetsbolag och med fokus på universitet och högskolor bygger och förvaltar vi hållbara kunskapsmiljöer för hela människan. Vår långa erfarenhet och fokus på trender i den akademiska världen gör att vi kan bygga både innovativt och långsiktigt. Idag har vi ett fastighetsvärde på 75 miljarder kronor och en omsättning på 5,7 miljarder, och för att möta den ökande efterfrågan på kunskapsmiljöer har vi en projektportfölj på 17 miljarder. Så bidrar vi till ett klokare Sverige. Fler exempel på hur vi jobbar hittar du på akademiskahus.se.

Om Raybased
Raybased utvecklar och säljer ett trådlöst system för styrning och optimering av alla elektriska funktioner I fastigheter, såsom t.ex. värme, ventilation, belysning och säkerhet. Systemet är kompatibelt med både befintliga och framtida system och komponenter, vilket skapar oändliga möjligheter.

Lennart OlvingVD, Raybased AB (publ)Telefon: 0725 - 486 688
E-post: lennart.olving@raybased.com
Lars Elmberg Styrelseordförande, Raybased AB (publ)Telefon: 0708 - 237 004E-post: lars.elmberg@raybased.com

Denna information är sådan information som Raybased är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 12 MAJ 2017.