Deqa Abukar och Jan Eliasson tilldelas pris i Raoul Wallenbergs anda

Raoul Wallenbergpriset 2024 tilldelas entreprenören Deqa Abukar. Som medgrundare av organisationen BLING har Deqa visat ett enastående engagemang i att demokratisera entreprenörskap och göra det tillgängligt för underrepresenterade samhällsgrupper. Då det i år är 80 år sedan Raoul Wallenberg reste ner till ett brinnande världskrig för att rädda så många judar som möjligt undan Förintelsen, delas det även ut en Hedersutmärkelse. Raoul Wallenberg Academys Hedersutmärkelse 2024 tilldelas Jan Eliasson för ett livslångt engagemang i Raoul Wallenbergs anda.

BLING grundades 2014 och är en plattform som stöttar allt ifrån tech-bolag till sociala entreprenörer, och ger tillgång till rum och nätverk som oftast annars är stängda. Under BLING har det även grundats flera framgångsrika initiativ däribland Shift, vars syfte är att skifta flödet av kapital från slutna traditionella nätverk till förorten. Utöver det driver Deqa Abukar även Womenisa, ett nätverk för kvinnliga entreprenörer. Det är att verka i Raoul Wallenbergs anda.

- Att tilldelas Raoul Wallenbergpriset är en stor ära och en betydelsefull milstolpe i mitt liv. Det bekräftar att vårt arbete för ett jämlikt samhälle gör skillnad och ger mig styrka att fortsätta kämpa för rättvisa och värdighet för alla. Jag känner stor tacksamhet mot alla som stöttat mig och ser detta pris som en uppmuntran att aldrig ge upp kampen för ett bättre samhälle. säger Deqa Abukar, Raoul Wallenbergpristagare 2024.

Jan Eliasson har ägnat stor del av sitt liv åt att främja mänskliga rättigheter i såväl Sverige som i världen. Jan har under sin tid i FN varit med i skapandet av FN:s råd för mänskliga rättigheter samt drivit igenom 27 januari som en minnesdag för Förintelsen. Han har även besökt skolor för att lyfta Raoul Wallenbergs gärning och vikten av att fortsätta arbeta i hans anda. Jans arbete har präglats av dialog, inkludering och alla människors lika värde och tilldelas därmed Raoul Wallenberg Academys Hedersutmärkelse 2024.

- Mitt under brinnande krig för 80 år sedan gjorde Raoul Wallenberg och hans medarbetare en unik livräddande insats för tusentals judar, präglad av mod, medkänsla och initiativkraft. Jag är djupt tacksam över att idag få motta denna hedersutmärkelse för ett livslångt arbete i Raoul Wallenbergs anda. I vår tid behöver vi påminnas om att handla och ingripa när människovärdet hotas och när broar måste byggas mellan människor och länder för fred och försoning, säger Jan Eliasson.

Deqa Abukar och Jan Eliasson mottar idag sina pris av H.K.H. Kronprinsessan Victoria under en ceremoni i Stockholm.

OM RAOUL WALLENBERGPRISET

- Priset tilldelas en person som verkar i Raoul Wallenbergs anda, främst genom kunskapshöjande insatser riktade till barn och unga i syfte att motverka rasism, diskriminering och intolerans samt för alla människors lika värde.

- Förutom diplom, mottar pristagaren 100 000 kr samt en staty föreställande Raoul Wallenbergs portfölj, skapad av konstnärerna Ulla och Gustav Kraitz.

- Priset instiftades under Raoul Wallenbergåret 2012 av Raoul Wallenberg Academy med stöd av regeringen, och offentliggörs i samband med Raoul Wallenbergs dag som årligen infaller den 27 augusti.

Läs mer om Raoul Wallenbergpriset här.

OM HEDERSUTMÄRKELSEN

- För 80 år sedan reste Raoul Wallenberg ner till ett brinnande världskrig för att rädda så många judar som möjligt undan Förintelsen. Juryn vill dela ut en särskild hedersutmärkelse till en person som har engagerat sig för att sprida minnet av Raoul Wallenberg och hans gärning vidare.

- Mottagaren av Hedersutmärkelsen tilldelas en ingraverad staty föreställande Raoul Wallenbergs portfölj, skapad av konstnärerna Ulla och Gustav Kraitz.

OM JURYN

Anna Urombi, Generalsekreterare Raoul Wallenberg Academy

Anna Wåglund, Kommunikationschef Forum för Levande Historia

Annie Lööf, Fd partiledare för Centerpartiet

Diamant Salihu, Journalist och författare

Julius Kramer, Fredsmäklare för Folke Bernadotteakademin

Maxida Märak, Artist och urfolksaktivist

Sven Hagströmer, Styrelseledamot Raoul Wallenberg Academy

Trifa Shakely, Människorättsaktivist

FÖR VIDARE INFORMATION

Tove Lindgren, kommunikatör Raoul Wallenberg Academy

tove.lindgren@rwa.se

Citat

Deqa Abukar
Mitt under brinnande krig för 80 år sedan gjorde Raoul Wallenberg och hans medarbetare en unik livräddande insats för tusentals judar, präglad av mod, medkänsla och initiativkraft. Jag är djupt tacksam över att idag få motta denna hedersutmärkelse för ett livslångt arbete i Raoul Wallenbergs anda. I vår tid behöver vi påminnas om att handla och ingripa när människovärdet hotas och när broar måste byggas mellan människor och länder för fred och försoning.
Jan Eliasson