Här är de 5 nominerade till Raoul Wallenbergpriset 2021

Med över hundra inkomna förslag från allmänheten har en enig jury nominerat fem inspirerande personer som mobiliserat och skapat samhällsförändring. De nominerade till Raoul Wallenbergpriset är Domino Kai, Sveriges Internationella Roma Filmfestival, Karin Fridell Anter, Stöttepelaren, Khalid Mohammed, For the people (F.T.P.), Tobias Rawet, Föreningen Förintelsens Överlevande och Victoria Escobar, Changers hub. Idag möts de för en digital diplomutdelning och de nominerade presenterar sig själva och sin verksamhet för prisets jury, som till den 27 augusti ska avgöra vem av dessa som blir mottagare av Raoul Wallenbergpriset 2021.

Priset går till en person som arbetar i Raoul Wallenbergs anda, främst genom kunskapshöjande insatser för barn och ungdomar mot främlingsfientlighet, intolerans och alla människors lika värde.

DE NOMINERADE ÄR:

• Domino Kai nomineras för att han i 30 års tid har gett romska grupper en röst, utbildar kring fördomar, intolerans, diskrimineringslagstiftning. Som debattör, författare, föreläsare, inspiratör, tidigare enhetschef på Romano Center i Väst, RCV, med ansvar för romska frågan i Göteborgs stad, grundare av Sveriges Internationella Roma Filmfestival, ökar Domino kunskapen om minoriteters historia, kultur och språk samt driver frågor om alla människors lika värde. Genom att synliggöra individer, visa romer i andra perspektiv än de stereotypa som många är vana vid. Domino är en outtröttlig människorättsaktivist för en folkgrupp som fortfarande utesluts från de flesta samhällsområden.

• Karin Fridell Anter, Uppsala, nomineras för sitt arbete för att stötta ensamkommande flyktingungdomar i deras utsatta situation. Karin är ordförande och en av grundarna av den riksomfattande organisationen Stöttepelaren, som samlar in pengar och delar ut mat och bussbiljetter till papperslösa ungdomar. Hon sprider kunskap om de ensamkommandes svåra situation i samhället och försöker öka förståelsen och minska främlingsfientlighet hos allmänheten, bland annat genom bokprojektet "Den onödiga flyktingkrisen". Hon arbetar sedan 2017 oförtrutet för ungas rätt till ett tryggt liv.

• Khalid Mohammed, grundare av organisationen For The People (F.T.P) och ordförande i föreningen Folkets hus Vivalla (Örebro), nomineras för hans arbete med att skapa självkänsla och framtidshopp bland många tonåringar i en stadsdel som präglas av starkt utanförskap. Genom att engagera unga i demokrati- och fördomssamtal har han lett unga talanger in i det etablerade samhället. Organisationen tillhör hela området och går ut på att inkludera så många som möjligt att göra gott. Den har blivit en stark röst för området och lyfter medborgarnas åsikt genom opinionsbildningsarbete.

• Tobias Rawet, Föreningen Förintelsens Överlevande i Stockholm, nomineras för sitt arbete med att berätta om sina upplevelser av Förintelsen. Från att aldrig ha berättat för någon om sitt liv under Förintelsen, kom Tobias Rawet till slutsatsen vid 56 års ålder, efter att sett på nyheterna hur naister förnekar Förintelsen, att förtidspensionera sig när han blev 60 för att kunna ägna sitt liv åt att berätta sitt vittnesmål. "För första gången förstod jag att om jag och andra Överlevande inte berättar vad som verkligen hände så skulle förnekare få rätt till slut." I 24 år har han rest runt i Sverige till skolor, församlingar, personalmöten, arbetsplatser och föreningar och berättat om sitt liv som utgångspunkt om vad som hända om antidemokratiska krafter styr samhället och alla människors lika värde inte respekteras.

• Victoria Escobar nomineras för sitt arbete med Changers Hub där unga i marginaliserade områden får tillgång till kunskap, nätverk och inspiration för att på lång sikt se möjligheter för sin egen framtid och få verktyg för att kunna påverka den i positiv riktning. Visionen är att demokratisera framgång så att alla unga får samma möjlighet att förverkliga sina idéer och påverka sin framtid oavsett startsträcka. Organisationen, som Victoria varit med och grundat i Alby, visar på potential, kraft och förebilder som annars inte tas tillvara, samt belyser sammanhang som annars inte hörs eller syns av majoritetssamhället.

OM RAOUL WALLENBERGPRISET

• Det är en digital diplomutdelning på grund av pandemin.

• Årets pristagare kommer att offentliggöras på Raoul Wallenbergs dag den 27 augusti.
  • Priset instiftades 2013 och delas ut varje år den 27 augusti.
  • Tidigare pristagare är Dina och Jovan Rajs (2020), Lovette Jallow (2019), Jonathan Leman (2018) Mariet Ghadimi (2017), Tina Morad (2016) Hédi Fried och Emerich Roth (2015), Emir Selimi (2014) och Siavosh Derakhti (2013).
  • Förutom 100 000 kronor får pristagaren ett diplom och en miniatyr av den bronsportfölj som konstnärerna Ulla och Gustav Kraitz skapat.
  • Juryn för Raoul Wallenbergpriset 2021 består av Christer Mattsson Universitetslektor Segerstedtinstitutet, Hala Mohammed, Child Safeguarding Director på Rädda Barnen, Ingrid Carlberg, författare, Lamin Sonko, Global PR chef Majority, Lena Posner-Körösi, medgrundare av Kommunicera samt Silvia Ernhagen, kommunikationschef på Forum för Levande Historia. Michael Wernstedt, styrelseledamot Raoul Wallenberg Academy, är juryns ordförande.

Läs mer om priset och juryn på:

KONTAKT: Martina Högberg, kommunikatör, martina.hogberg@rwa.se

OM RAOUL WALLENBERG ACADEMY

Att agera mot orättvisor är lika viktigt då som nu som alltid. Raoul Wallenberg Academy rustar unga att agera med civilkurage i Raoul Wallenbergs anda för ett medmänskligt samhälle fritt från rasism och främlingsfientlighet. Vi engagerar årligen tiotusentals unga genom våra utbildningar i självledarskap, skolprogram i mänskliga rättigheter och uppmärksammandet av Raoul Wallenbergs dag, Sveriges nationella dag för medmänsklighet och civilkurage. Med Raoul Wallenbergs gärning och ledarskap som inspiration stärker vi unga att stå upp för mänskliga rättigheter och lägger grunden för en motståndskraftig demokrati.

Snabbfakta

Twittra det här
Priset instiftades 2013 och delas ut varje år den 27 augusti.