TRE NYA MEDLEMMAR TILL JURYN FÖR UNGT KURAGE 2019

Jurymedlemmarna för Ungt Kurage 2019. Översta raden från vänster: Bilan Osman, Jiloan Hamid, Wendy Francis. Mittenraden från vänster: Beata Kull, Omid Mahmoudi. Nedersta raden från vänster: Oscar Zia, Peter Svensson.

Varje år delar Raoul Wallenberg Academy ut utmärkelsen Ungt Kurage till personer mellan 13 och 20 år som gjort skillnad. Alla som vill får lämna förslag fram till 15 mars. Därefter läser juryn alla förslag och utser fem pristagare. I år har juryn fått tre nya medlemmar: Bilan Osman, utbildare och skribent på Expo, Jiloan Hamid, fotbollsspelare, och Wendy Francis, utbildare och skribent.

–Som jurymedlem är jag ödmjuk inför mitt uppdrag och inför chansen att lära mig av unga personer som driver förändringsarbetet framåt!, säger Wendy Francis.

Juryn består även av Beata Kull, grundare av Lärargalan, Omid Mahmoudi, verksamhetsledare för Ensamkommandes Förbund, Oscar Zia, artist och radioprofil, samt Peter Svensson, grundare av Huskurage.

– För mig är Ungt kurage berättelser om det samhälle vi behöver. Varje handling av omtanke som gör skillnad värd att synliggöras och varje röst som höjts för att avbryta orättvisor är värd att hyllas!, säger Peter Svensson.

– Att jag får vara med i juryn för Ungt Kurage betyder så mycket. Varje år håller jag tummarna för att bli tillfrågad en plats i juryn. För mig handlar livet om att få och ge kärlek. Denna jury symboliserar precis det, säger Beata Kull.

– Jag är med juryn för att jag tycker det är väldigt viktigt att väljas rätt pristagare, jag har väldigt annorlunda erfarenhet och upplevelser än dem andra jurymedlemmar så jag hoppas också att jag kan komma med ett annat perspektiv, säger Omid Mahmoudi.

– Äntligen lyfter vi unga som förebilder, säger Oscar Zia.

OM UNGT KURAGE

• Juryn kommer att utse fem personer till priset. Vinnarna presenteras i maj och mottar priset den 27 augusti, på Raoul Wallenbergs dag.
  • 2018 gick priset till:

Ali Zardadi, en röst för ensamkommande ung flykting från Afghanistan

Minna Höggren för sina initiativ Femfight och #mfmottafs (som en motreaktion mot sexuella övergrepp på festivaler)

Nike Lindström som hjälpte en 10 årig flicka när hon blev utsatt för rasistiskt våld och trakasserier av ett gäng killar

Tilde Bergh som räddade livet på en man som fick en massiv hjärtinfarkt på bussen på väg hem

Zahra Samadi som sittstrejkar och leder ett demonstrationståg varje fredag till Migrationsverket i Göteborg.

Det finns fortfarande chans att skicka in förslag till priset, sista dagen för att föreslå är 15 mars. Föreslå via formuläret här: https://raoulwallenberg.se/ungt-kurage/

KONTAKTPERSONER

Martina Högberg, kommunikatör Raoul Wallenberg Academy, 070-729 9131, martina.hogberg@rwa.se

Raoul Wallenberg Academy stärker unga förebilder att med civilkurage och handlingskraft skydda våra mänskliga rättigheter. Vårt mål är att åstadkomma en förändring genom att påminna om Raoul Wallenberg och hans gärning.

Vi är en insamlingsstiftelse som erbjuder gymnasieungdomar utbildning i ledarskap, lärarutbildningar, skolprogram samt är nationell koordinator för firandet av Raoul Wallenbergs dag. Vår verksamhet är gratis för ungdomar och sker i samarbete med gymnasieskolor och kommuner i hela Sverige.