Framgång för familjer som har barn med funktionsnedsättning

RBU:s ihärdiga arbete för bättre samordning av insatser till barn med funktionsnedsättning har gett resultat! Regeringen kommer under nästa år att inleda en försöksverksamhet med särskilda samordnare för familjer som har barn med funktionsnedsättning. Det framgår av ett betänkande från riksdagens socialutskott på tisdagen.

-Det är ett mycket välkommet besked för våra medlemsfamiljer, säger RBU:s förbundsordförande Agnetha Mbuyamba. Föräldrar till barn med funktionsnedsätting bryts ner av att inte få rätt stöd. En bättre samordning av insatser är avgörande för att kunna orka med sitt föräldraskap.

Familjer som har barn med funktionsnedsättning har varje år kontakt med i genomsnitt 17 personer kring sitt barns funktionsnedsättning och de insatser som barnet behöver. Det visades i rapporten ”Men dom har ju fått det så bra!?” som RBU släppte 2008. Sedan dess har RBU drivit kravet att varje familj ska ha en koordinator med ansvar för samordning av det stöd som familjen behöver.

Efter en granskning av samhällets stöd i våras lämnade även Riksrevisionen ett liknande förslag till regeringen. Under hösten har RBU intensifierat sitt arbete i frågan och sedan riksdagens socialutskott ställt sig positiva till bättre samordning har regeringen nu meddelat att samordnare kommer att införas på försök under nästa år.

-Vi har sedan tre år tillbaka arbetat hårt med frågan om en koordinator till familjer som har barn med funktionsnedsättning och det är härligt att det arbetet nu bär frukt, säger Henrik Petrén, förbundsjurist på RBU. Nu gläds vi åt detta besked som är en fin julklapp till RBU:s medlemsfamiljer, men redan efter årsskiftet börjar arbetet med att noga följa hur regeringen konkret kommer att utforma försöksverksamheten med samordnare.

________________________________________________________________________________

Agnetha Mbuyamba, förbundsordförande på 070-664 46 85
Henrik Petrén, förbundsjurist på 0708-89 75 44.

Riksförbundet för Rörelsehindrade Barn och Ungdomar, RBU företräder familjer som har barn och unga med olika typer av rörelsehinder och i förbundet finns en rad olika diagnoser och diagnosgrupper, bland annat cerebral pares (cp), adhd, ryggmärgsbråck, hydrocefalus, medfödd benskörhet (oi), muskelsjukdomar, Prader-Willis syndrom, kortväxthet, plexus brachialis-skada och flerfunktionshinder. RBU arbetar för att förändra attityderna i samhället och skapa bättre förutsättningar för barn med funktionsnedsättning. Vi erbjuder medlemmarna stöd, gemenskap och information samtidigt som vi driver påverkansfrågor ur ett barn- och familjeperspektiv.