Grov brottslighet drabbar dem som verkligen behöver personlig assistans

Idag rapporterar flera media om att två personer har gripits i Ångermanland misstänkta för bedrägeri mot Försäkringskassan på uppemot 20 miljoner kronor. Det handlar enligt uppgift om assistansersättning. Riksförbundet för Rörelsehindrade Barn och Ungdomar (RBU) har tusentals medlemmar som är beroende av personlig assistans för att kunna leva sina liv. Avslöjanden om bedrägerier väcker därför starka känslor.

- Om misstankarna i det här fallet stämmer handlar det om en grov brottslighet som ytterst drabbar de om verkligen behöver personlig assistans, säger RBU:s förbundsjurist Henrik Petrén. Brottsoffret är därför inte bara staten utan även alla assistansberättigade som efter varje sådant här avslöjande misstänkliggörs och ifrågasätts ytterligare.

Riksdagen har nyligen beslutat om åtgärder för att komma till rätta med fusk inom assistansersättningen. Dessa träder ikraft den 1 juli 2013. I den utredning som låg till grund för åtgärderna fick Försäkringskassan kritik för att fusk och bedrägerier har kunnat uppstå.

- Det är uppenbart att Försäkringskassan måste se över hur detta har kunnat ske. Åtgärder behövs, men det är viktigt att dessa inte slår blint och drabbar alla assistansanvändare, säger Henrik Petrén. Bedrägerier ska hanteras av rättsväsendet och det är därför bra att detta nu uppdagas och att personer som gör sig skyldiga till brott kan lagföras.

- Tyvärr är risken uppenbar att dessa återkommande avslöjanden om bedrägerier tar fokus från det verkliga problemet för våra medlemmar, nämligen att många som har behov av personlig assistans idag inte får de tillgodosedda. Försäkringskassan och regeringen har mycket att göra på det här området, säger Henrik Petrén.

För ytterligare information kontakta: Henrik Petrén, förbundsjurist, 08- 08-677 73 07, 0708-89 75 44

RBU Riksförbundet för Rörelsehindrade Barn och Ungdomar - Ett rättvist samhälle och ett utvecklande liv för barn och unga med rörelsehinder. Läs mer på www.rbu.se

Taggar: