Kunskapsseminarium om personlig assistans 5 juni

I år är det 20 år sedan riksdagen fattade beslut om LSS-lagen, där personlig assistans är en hörnsten. Frågor kring personlig assistans för personer med funktionsnedsättningar har varit frekvent förekommande i media under de senaste åren. Det har ofta handlat om kostnadsökningar för staten och bedrägerier med assistansmedel. Samtidigt har Försäkringskassans behovsbedömningar blivit tuffare. Många artiklar och nyhetsinslag har därför handlat om personer som har förlorat hela eller delar av sin personliga assistans.

Alla dessa aspekter på den personliga assistansen är förstås medialt intressanta var för sig. Ibland kan det vara ganska komplexa frågor men betydelsen av hur de framställs medialt är enormt stor. Inte minst för de personer som är beroende av personlig assistans för att leva sina liv.

Nu vill vi ge dig som arbetar som journalist, fotograf, redaktör eller på annat sätt inom media chansen att få mer kunskap om vad personlig assistans handlar om och även nya mediala vinklar på frågor kring personlig assistans.

Välkommen till ett frukostseminarium i RBU:s lokaler mitt på Kungsholmen. Medverkar gör Henrik Petrén, förbundsjurist på RBU och Jonas Franksson, journalist, skådespelare och assistansanvändare.

Tid: Onsdagen den 5 juni kl. 8:30-9:30 (frukost serveras från kl. 8:00)

Plats: RBU, Sankt Eriksgatan 44, 4 tr

Vi är tacksamma för anmälan senast den 3 juni till: lena.haglof@rbu.se

För ytterligare information kontakta: Henrik Petrén, förbundsjurist, 08- 08-677 73 07, 0708-89 75 44