Malin Ewerlöf – ny RBU-ambassadör

Malin Ewerlöf är ny ambassadörför Riksförbundet för Rörelsehindrade Barn och Ungdomar, RBU. Hon tillhörde under 1990-talet Europaeliten på medeldistans och var även framgångsrik i terränglöpning och maraton. 1998 tog hon silver vid friidrotts-EM i Budapest. Malin Ewerlöf har innehaft ett antal svenska löparrekord och erövrade under sin karriär sammanlagt 24 SM-guld. I dag driver hon eget företag som personlig tränare och är fortsatt aktiv med sin egen träning.

-  Gör jag något så gör jag det med hjärtat, annars gör jag det inte och jag har tagit på mig det här uppdraget för att det både är spännande och intressant. Jag hoppas att jag ska kunna bidra på ett bra sätt, säger hon om att bli RBU-ambassadör.

Malins första medverkan som RBU-ambassadör är på LindingöRuset, en del av Lindingöloppet för den som går i särskola eller arbetar i daglig verksamhet/på dagcenter, där man för första gången i år har en rullstolsklass.

-   Lidningöloppet är speciellt för mig, det var där min karriär startade när jag som sjuåring sprang mitt första lopp, berättar Malin Ewerlöf.

Om RBU:s ambassadörer
Till ambassadörer utses personer som genom sin profession eller sitt intresseområde är goda förebilder för våra medlemmar. Deras uppdrag är ideellt och de hjälper RBU genom att vara språkrör för RBU i både interna och externa sammanhang.

Följande personer är sedan tidigare RBU-ambassadörer
Jonas Björkman, fd tennisspelare och marknadschef If Stockholm Open
Marcus Hellner, längdskidåkare, OS-medaljör
Stefan Olsson, paralympisk guldmedaljör, rullstolstennisproffs

För ytterligare information kontakta marknadsansvarig Peter Asplund, 076 - 677 90 33.

Riksförbundet för Rörelsehindrade Barn och Ungdomar, RBU företräder familjer som har barn och unga med olika typer av rörelsehinder, bland annat cerebral pares (cp), ryggmärgsbråck, och muskelsjukdomar. RBU arbetar för att förändra attityderna i samhället och skapa bättre förutsättningar för barn med funktionsnedsättning.  Läs mer på www.rbu.se