Marcus Hellner och Ylva Hällen är RBU:s nya ambassadörer

- Det är jätteroligt att Marcus och Ylva som är så bra förebilder för barn vill vara våra ambassadörer, säger förbundsordförande Agnetha Mbuyamba.

Marcus Hellner, världskänd skidåkare, med flera OS- och VM-medaljer från längdskidåkningen, kommer att vara RBU-ambassadör till och med nästa skid-VM 2013.

-        Det är ju en bra grej att vara RBU-ambassadör, RBU är en organisation som gör rätt saker, och det behövs organisationer som arbetar för förbättring och förändring för barn och unga med olika funktionsnedsättningar, som RBU gör, säger Marcus Hellner.

-        Min tanke är att jag ska ställa upp som ambassadör för RBU så mycket som möjligt i olika sammanhang, hälsade Marcus Hellner, via video, till alla RBU:are samlade till RBU-Dagarna i Malmö.

Ylva Hällen, programledare och producent på SVT:s Bolibompa kommer ha sitt första uppdrag för RBU som konferencier under Lilla DN-Galan i Kungsträdgården, Stockholm, i sommar.

-        Jag tycker RBU jobbar med oerhört viktiga frågor. Om jag kan använda det faktum att jag är välkänd och en förebild för barn till att göra RBU:s frågor mer kända, så gör jag gärna det. Om jag visar att jag tycker detta är viktigt så kanske barnen också tycker det, säger Ylva Hällen.

Tidigare RBU-ambassadörer har varit:

Jonas Carlsson, skådespelare

Gunilla Bergström, författare

”Grynet”, TV-profil

Malin Baryard, ryttarinna

Henrik Johnson, TV-profil

Lasse Åberg, regissör, mångsysslare

Sofia Segergren, kommunikatör 0708-11 15 33

RBU, Riksförbundet för Rörelsehindrade Barn och Ungdomar, är en familjeorganisation som arbetar för att förändra attityderna i samhället och skapa bättre förutsättningar för barn med funktionsnedsättning. Vi erbjuder medlemmarna stöd, gemenskap och information samtidigt som vi driver påverkansfrågor ur ett barn- och familjeperspektiv.