Pressinbjudan Välkommen till seminariet Aktivt liv för alla

Riksförbundet för Rörelsehindrade Barn och Ungdomar, RBU, arrangerar ett seminarium om att hitta vägar för delaktighet för barn och unga med funktionsnedsättning inom idrott och föreningsliv.

Datum: måndagen den 12 maj.
Tid: 13.00-16.00

Plats: Scandic Hotell Opalen, Göteborg

PROGRAM

13.00-13.30 En lägesrapport om delaktighet i idrott och fritid för barn och unga med funktionsnedsättning, Åsa Hedberg Rundgren, RBU

13.30-14.15 Jag vill. Jag kan. En modell för integrering i idrottsverksamheter, Christina Holm, idrottspedagog Halmstad högskola

14.15-15.00 Handikappidrott -så mycket mer än bara idrott. Verksamhet och exempel kring hjälpmedel presenteras av Dick Stenberg, Göteborgs Handikappidrottsförbund

15.00-15.15 Paus

15.15-16.00 Mer inflytande i valet av hjälpmedel. Jeanette Adolfsson, Myndigheten för delaktighet

Seminariet är kostnadsfritt

Seminariet är en del av RBU:s satsning Aktivt liv för alla! som genomförs i samverkan mellan RBU:s Riksförbund och distriktsföreningar och handikappidrottsförbund runtom i Sverige. RBU medverkar också den 12-13 maj i Energikicken på Heden med möjlighet till att prova på olika sporter samt en el-hockeymatch mellan IFK Göteborgs fotbollslag och el-hockeylaget Tuna Tanks.

Ytterligare information kontakta Åsa Hedberg Rundgren, FoU-ansvarig, tel 072-250 88 31.

RBU Riksförbundet för Rörelsehindrade Barn och Ungdomar - Ett rättvist samhälle och ett utvecklande liv för barn och unga med rörelsehinder. Läs mer på www.rbu.se