RBU ifrågasätter utgångspunkter för regeringsuppdrag om barns assistans

- Det är oroväckande att regeringen tycks ha inställningen att personlig assistans typiskt sett kan innebära en begränsning av barns möjligheter när det i själva verket är precis tvärtom, säger RBU:s förbundsordförande Agnetha Vikenger med anledning av ett nytt regeringsuppdrag till Socialstyrelsen.

Uppdraget som Socialstyrelsen har fått är att analysera och bedöma hur barns möjligheter till självständighet, delaktighet och utveckling påverkas av att de får ekonomisk ersättning för personlig assistans. Bakgrunden är ett kritiserat förslag från justitierådet Susanne Billums utredning av fusk och felaktigheter med assistansersättning (SOU 2012:6) om att införa ett särskilt stadgande i LSS med innebörden att ”den som är vårdnadshavare för ett barn som omfattas av lagen är skyldig att tillse att barnet får den vård, habilitering och utbildning som står till buds utan hinder av att insatser begärs enligt denna lag”. Enligt RBU är problemet det motsatta. Föräldrar stångar sig blodiga i kampen för insatser för sina barn som samhället nekar dem. Det var ett skäl till att RBU i sitt remissvar starkt kritiserade förslaget som upplevdes som både onödigt och provocerande.

Riksförbundet för Rörelsehindrade Barn och Ungdomar (RBU) vill självklart att alla barn ska ha rätt till självständighet, delaktighet och utveckling, men Agnetha Vikenger ifrågasätter uppdragets utgångspunkter:

- Personlig assistans är en förutsättning för att barn med omfattande funktionsnedsättningar ska ha möjlighet till självständighet, delaktighet och utveckling, säger RBU:s förbundsordförande Agnetha Vikenger. I det här uppdraget till Socialstyrelsen verkar regeringens inställning vara att personlig assistans tvärtom riskerar begränsa barns möjligheter. Det gör oss oroliga och vi kommer därför noga bevaka vilken riktning den här utredningen tar, säger Agnetha Vikenger.

I sitt remissvar utvecklade RBU kritiken mot synen på föräldrars påstådda ovilja att ge barnen tillgång till vård, habilitering och utbildning. Så här skrev RBU i remissvaret:

”För föräldrar som dagligen tvingas kämpa för sina barns rätt till relevant vård, habilitering och utbildning framstår detta förslag som både absurt och verklighetsfrånvänt. Vi tror oss känna till bakgrunden till varför utredningen överhuvudtaget lyfter detta, nämligen att det i åtminstone ett fall har påvisats att barn har undanhållits utbildning. Det är givetvis oerhört allvarligt. Men att mot bakgrund av enstaka exempel på havererat föräldraskap föreslå ett generellt stadgande som inte tillför något i sak utöver det ansvar som redan åligger alla föräldrar enligt föräldrabalken ser vi som både onödigt och provocerande. Onödigt eftersom vi menar att detta redan åligger vårdnadshavare enligt föräldrabalken och provocerande eftersom det verkliga problemet är det rakt motsatta; föräldrar stångar sig blodiga i kampen för insatser för sina barn som samhället nekar dem. Vi motsätter oss därför förslaget. Men den dag vi ser ett statligt utredningsförslag som garanterar att samhället verkligen ger barn med funktionsnedsättning tillräcklig vård, habilitering och utbildning precis som deras föräldrar efterfrågar kommer vi däremot att vara de första att ställa oss bakom det.”

För ytterligare information kontakta: Agnetha Vikenger,förbundsordförande 070-664 46 85 eller Henrik Petrén, förbundsjurist, 08- 08-677 73 07, 0708-89 75 44.

Riksförbundet för Rörelsehindrade Barn och Ungdomar, RBU företräder familjer som har barn och unga med olika typer av rörelsehinder, bland annat cerebral pares (cp), ryggmärgsbråck, och muskelsjukdomar. RBU arbetar för att förändra attityderna i samhället och skapa bättre förutsättningar för barn med funktionsnedsättning.