RBU spelar el-hockey med politikerna den 1 juli.

I dag saknar många barn med funktionsnedsättning möjlighet att idrotta eller på annat sätt vara aktiva, något som leder till ökad risk för ohälsa.
Men med rätt förutsättningar och rätt hjälpmedel kan alla vara med! Detta vill Riksförbundet för Rörelsehindrade Barn och Ungdomar, RBU, uppmärksamma på ett lekfullt sätt genom sporten el-hockey. Gotlandslaget Gute Flames utmanar såväl lokalpolitiker som rikspolitiker. Integrationsminister Erik Ullenhag (FP), miljöpartiets språkrör Gustav Fridolin, vänsterpartiets Lars Ohly samt Carin Jämtin, partisekreterare (S) är några av de politiker som deltar. I anslutning till matcherna diskuterar vi med politikerna kring hjälpmedel, rätten till fritidshjälpmedel och om alla barns rätt till ett aktivt liv.

Tid: tisdagen den 1 juli kl. 10.00 - 15.30.
Plats: 541-Strandvägen, Visby

Tider för de olika lagen
10.00 -10.30 Miljöpartiet: Gustav Fridolin, språkrör, Magda Rasmusson, språkrör (Grön Ungdom) Matilda Westerman, pressekreterare
10.30 - 11.00 Stefan Forsgren, direktör Sjukvårdsservice & Äldreomsorg, Sodexo, Andre Skagervik, Marknadschef, Otto Bock Scandinavia, Marika Philipson, VD Särnmark Assistans, Boo Ehlin, global presschef, SCA
11.00 - 12.00 Lokalpolitiker från Gotland Lena Stenström, (MP) ledamot i socialnämnden, Stefan Wramner, (M) oppositionsråd, Region Gotland, Leif Dahlby (S) vice ordförande, Hälso- och sjukvårdsnämnden, Bibbi Olsson (C) ledamot i vuxen- och utbildningsnämnden Johnny Wiberg (S) ledamot i barn- och utbildningsnämnden
13.00 - 13.30 Folkpartiet: Erik Ullenhag, integrationsminister, Linda Nordlund, ordförande, Liberala Ungdomsförbundet, Makan Afshinnejad, pressekreterare
13.30 - 14.00 Centern: Per Lodenius, riksdagsledamot, ledamot i kulturutskottet, Solveig Zander, riksdagsledamot, ledamot i socialförsäkringsutskottet, Robert Aspegren, förbundsstyrelseledamot CUF
14.00 - 14.30 Socialdemokraterna: Lena Hallengren, riksdagsledamot, vice ordförande i socialutskottet, Meri Sandberg, riksdagsledamot, ledamot i socialutskottet, Carin Jämtin, partisekreterare
14.30 - 15.00 Vänsterpartiet: Lars Ohly, riksdagsledamot, ledamot i kulturutskottet, Eva Olofsson, riksdagsledamot, ledamot i socialutskottet, Ali Esbati, riksdagsledamot, ledamot i arbetsmarknadsutskottet
14.30 - 15.00 Kristdemokraterna: David Lega, 2:e vice partiordförande, kommunalråd, Göteborg, Andreas Carlsson, riksdagsledamot, ledamot i finansutskottet Anders Sellström, riksdagsledamot, ledamot i arbetsmarknadsutskottet
15.00 -15.30 Moderaterna: Lars Beckman, Riksdagsledamot, ledamot i skatteutskottet, Saila Quicklund, riksdagsledamot, ledamot i socialutskottet, ordförande i Moderata kvinnoförbundet, Gunnar Axen, riksdagsledamot, ordförande i socialförsäkringsutskottet

(Med reservation för eventuella ändringar.)

För ytterligare information kontakta marknadsansvarig Peter Asplund, 076 - 677 90 33.

Riksförbundet för Rörelsehindrade Barn och Ungdomar, RBU företräder familjer som har barn och unga med olika typer av rörelsehinder, bland annat cerebral pares (cp), ryggmärgsbråck, och muskelsjukdomar. RBU arbetar för att förändra attityderna i samhället och skapa bättre förutsättningar för barn med funktionsnedsättning.  Läs mer på www.rbu.se