Stora brister i kommuners stöd till funktionshindrade

En ny rapport från fackförbundet Vision visar att var tredje socialchef inte anser sig kunna följa LSS som ger rätt till stöd för personer med funktionsnedsättning. Bristande ekonomiska resurser lyfts fram som en avgörande orsak.
-
Det är mycket allvarligt säger Agnetha Mbuyamba, förbundsordförande för Riksförbundet för Rörelsehindrade Barn och Ungdomar. Lagen gäller och ska följas, något annat är inte acceptabelt. Men ändå ser vi dagligen exempel på att barn och unga med funktionsnedsättningar nekas nödvändiga insatser av ekonomiska skäl.

Att insatser till personer med funktionsnedsättning kostar för mycket lyfts ofta fram. Men samtidigt gör kommunerna årligen stora överskott. För 2010 blev överskottet hela 13,6 miljarder kronor.

- Den som säger att vi inte har råd med insatser till personer med funktionsnedsättning blir svaret skyldig vad man vill göra istället. Är det att åter spärra in människor på institutioner? Det bedrivs ett krypskytte mot LSS som gör mig så upprörd, säger Agnetha Mbuyamba.

I ett SVT-nyhetsinslag om rapporten kritiserar Föreningen Sveriges Socialchefer lagstiftningen för att vara för dyr och att den därför borde lyftas över till statens ansvar.

- Sveriges socialchefer behöver diskutera hur man bäst ska utföra det som svenska folket gemensamt har beslutat, inte om insatserna ska vara kommunala eller statliga, avslutar Agnetha Mbuyamba.

För mer information kontakta Agnetha Mbuyamba, 070 664 46 85

Riksförbundet för Rörelsehindrade Barn och Ungdomar, RBU, skapar bättre förutsättningar för barn och ungdomar med rörelsehinder. Förbundet företräder familjer som har barn och unga med olika typer av rörelsehinder och i förbundet finns en rad olika diagnoser och diagnosgrupper, bland annat cerebral pares (cp), adhd, ryggmärgsbråck, hydrocefalus, medfödd benskörhet (oi), muskelsjukdomar, Prader-Willis syndrom, kortväxthet, plexus brachialis-skada och flerfunktionshinder.BU arbetar för att förändra attityderna i samhället och skapa bättre förutsättningar för barn med funktionsnedsättning. Vi erbjuder medlemmarna stöd, gemenskap och information samtidigt som vi driver påverkansfrågor ur ett barn- och familjeperspektiv.