900 personer vill bli sociala entreprenörer

Torsdagen den 12 januari gick ansökningstiden ut för alla som ville bli Playing for Changes nya sociala entreprenörer och förbättra världen för barn. 900 personer skickade in sina idéer till Playing for Change. Vilka fyra som slutligen väljs ut, och får lön upp till tre år för att förverkliga sina idéer, presenteras i mars.

De 900 ansökningarna kommer från hela Sverige, från norr till söder, från unga och gamla, män och kvinnor och berör så olika ämnen som ensamkommande flyktingbarn, sportläger och ätstörningar. I år har Playing for Change lagt särskilt stor vikt på att hitta idéer som motverkar rasism och främjar öppenhet och tolerans.

-Att så många som 900 personer anser sig ha en idé som kan förbättra situationen för barn i Sverige är otroligt roligt. Det har varit väldigt inspirerande gå igenom de olika ansökningarna och det kommer inte bli lätt att välja ut fyra stycken, säger Sara Damber, vd för Playing for Change.

De sociala entreprenörerna som väljs ut av Playing for Change kommer under 1-3 år få lön för att utveckla sin idé vidare men även professionell coaching av Kinnevik-bolagens skarpaste hjärnor.

- Nu starar vi arbetet med att sålla bland alla dessa fantastiska idéer. I första steget valdes ca 200 stycken ut. Bland dessa kommer sedan ett femtontal bli intervjuade och ett tiotal får träffa vår jury. De fyra bästa idéerna och personerna bakom presenteras i mitten av mars, säger Sara Damber, vd på Playing for Change.

Med begreppet social entreprenör menas en person som har en affärsidé eller kärnverksamhet som syftar till att lösa ett socialt problem. I dagsläget får 15 sociala entreprenörer stöd från Playing for Change. I Sverige och i Ghana.

Läs mer om Playing for Change på www.playingforchange.se

För ytterligare information:
Sara Damber, vd Playing for Change, 070-762 00 28, sara.damber@playingforchange.se

Åsa Hofmann, pr-ansvarig Playing for Change, 070-762 97 00,
Asa.hofmann@playingforchange.se

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Playing for Change är en ideell stiftelse grundad av Kinnevik som stödjer sociala entreprenörer som gör livet bättre för barn och unga. Genom lönefinansiering och rådgivning från näringslivet bygger vi hållbara verksamheter som leder till social förändring.

pr-ansvarig, Playing for Change

asa.hofmann@playingforchange.se, 070-762 97 00